Original title:
Literární recepce dramatického konfliktu v Shakespearově Romeovi a Julii
Translated title:
Literary adaptations of the dramatic conflict in Shakespeare's Romeo and Juliet
Authors:
Zuzáková, Adéla ; Blinková Pelánová, Eva (advisor) ; Neumann, Lukáš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem Literární recepce dramatického konfliktu v Shakespearově Romeovi a Julii se zabývá jedinečností "shakespearovského tématu" a vystavěním dramatického konfliktu v Romeovi a Julii. Zaměřuje se detailní intepretaci a dvojí těžiště příběhu: na téma lásky a téma společenského konfliktu. Následně práce sleduje možnosti recepce shakespearovského konfliktu na dvou vybraných textech: novele Romeo a Julie na vsi (1856) od Gottfrieda Kellera a novele Romeo Julie a tma (1958) od Jana Otčenáška. Novely jsou interpretovány a je popsána výstavba a eskalace jejich konfliktů. Součástí práce je i užší komparace obou novel se Shakespearovským textem. KLÍČOVÁ SLOVA Romeo, Julie, konflikt, společnost, láska, smrtThe bachelor's thesis entitled Literary adaptations of the dramatic conflict in Shakespeare's Romeo and Juliet explores the uniqueness of the "Shakespearean theme" and the construction of dramatic conflict in Romeo and Juliet. The thesis is focused on a detailed interpretation and the dual emphasis of the story: the theme of love and the theme of social conflict. Subsequently, the thesis examines the possibilities of reception of Shakespearean conflict in two selected texts: the novel Romeo and Juliet in the Countryside (1856) by Gottfried Keller and the novel Romeo Juliet and Darkness (1958) by Jan Otčenášek. The novels are interpreted, and the construction and escalation of their conflicts are described. The thesis also includes a closer comparison of the both novels with Shakespeare's text. KEYWORDS Romeo, Juliet, conflict, community, love, death
Keywords:
community; conflict; death; Juliet; love; Romeo; Julie; konflikt; láska; Romeo; smrt; společnost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/184222