Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Online komunikace Maďarské národní galerie a Národní galerie v Praze: Případová studie národních galerií dvou členských zemí Visegrádské aliance
Original title:
Online komunikace Maďarské národní galerie a Národní galerie v Praze: Případová studie národních galerií dvou členských zemí Visegrádské aliance
Translated title:
Online Communication of the Hungarian National Gallery and the National Gallery Prague: The Case Study of the Two Visegrad Alliance Member Countries' National Galleries
Authors:
Tikhonova, Tatiana ; Janáč, Jiří (advisor) ; Veress, Dániel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] and keywords The presentation of heritage is a central role of a museum. The growing complexity of media technologies made it possible for museums to display heritage through online media channels. Museum online strategy unites various actors, sources, and audiences. However, online communication poses a challenge for a museum to manage the online environment, dynamic and open, that confronts the nature of museum's organizational structure: institutionalized, stable, and limited by its responsibilities. The focus of the research is on the online communication of the Hungarian National Gallery and the National Gallery Prague. This thesis aims to investigate the landscape of online strategy and museum-user online interaction developed by the two Central European galleries. The products of online communication, the gallery's website, and social media constitute the data set for the thesis. The interviews with the Galleries' online communications specialists and the international students in Hungary allow me to juxtapose the first-had designer perspective and the end side of the communication process. The methods of the textual analysis of a website content and content analysis of the website textual data bring the understanding of the narratives and themes revolving in the communication. In line with...a klíčová slova Prezentace kulturního dědictví je ústřední úlohou muzea. Rostoucí komplexnost mediálních technologií umožnila muzeím prezentovat dědictví prostřednictvím online mediálních kanálů. Muzejní online strategie spojuje různé aktéry, zdroje a publikum. Online komunikace však představuje pro muzeum výzvu, jak zvládnout online prostředí, dynamické a otevřené, které se střetává s povahou organizační struktury muzea: institucionalizované, stabilní a omezené svými povinnostmi. Výzkum se zaměřuje na online komunikaci Maďarské národní galerie a Národní galerie v Praze. Cílem této práce je prozkoumat krajinu online strategie a online interakce mezi muzeem a uživatelem, kterou tyto dvě středoevropské galerie vyvinuly. Produkty online komunikace, webové stránky galerie a sociální média tvoří soubor dat pro tuto práci. Rozhovory se specialisty na online komunikaci galerií a zahraničními studenty v Maďarsku mi umožňují konfrontovat perspektivu designéra z první ruky a konečnou stránku komunikačního procesu. Metody textové analýzy obsahu webových stránek a obsahové analýzy textových dat webových stránek přinášejí pochopení narativů a témat, které se v komunikaci točí. V souladu s paradigmatem nové muzeologie se práce zabývá sděleními, interaktivitou a praktikami zapojení do online prezentace galerií a...
Keywords:
Hungarian National Gallery|National Gallery Prague|The Case Study|Visegrad Alliance; Maďarská národní galerie|Národní galerie v Praze|Případová studie|Visegrádská aliance
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/183694