Original title:
Badatelsky orientovaná výuka historie anglofonních zemí: konflikt v Severním Irsku "The Troubles"
Translated title:
Inquiry-Based Teaching of the History of English-speaking Countries: Conflict in Northern Ireland "The Troubles"
Authors:
TRČKA, Ondřej Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi inovace výuky dějepisu a anglického jazyka pro žáky gymnázií. V úvodní části je představen kontext historického období konfliktu Severního Irska mezi lety 1968-1998, taktéž nazývaného jako The Troubles, na kterém chceme propojení obsahu obou předmětů demonstrovat. Dále se práce věnuje charakteristice, definici a metodice badatelsky orientované výuky a metodického přístupu CLIL (Content and Language Intergrated Learning). V poslední kapitole se práce zabývá propojením zmíněných metodických přístupů a jsou zde představeny návrhy pro výukový blok pro žáky předmaturitních a maturitních ročníků, kteří jsou na úrovni anglického jazyka B1This thesis aims to propose an innovative approach to teaching history and English language to high school students. The introductory section provides a contextual background on the historical period of the Northern Ireland conflict (1968-1998), known as The Troubles. Subsequently, the thesis examines the characteristics, definition, and methodology of inquiry-based learning and CLIL (Content and Language Integrated Learning). The final chapter presents a teaching unit proposal, utilizing worksheets, that establishes a connection between the methodological approaches and the historical event, targeting pre- and final-year students at the B1+ level of English proficiency. The goal is to offer a comprehensive educational framework that enhances historical understanding and English language skills.
Keywords:
CLIL; conflict in Northern Ireland 1968-1998; English language teaching; history teaching; innovative elements of teaching; inquiry-based learning; The Troubles; badatelsky orientovaná výuka; CLIL; inovativní prvky výuky; konflikt v Severním Irsku 1968-1998; The Troubles; výuka anglického jazyka; výuka dějepisu Citation: TRČKA, Ondřej. Badatelsky orientovaná výuka historie anglofonních zemí: konflikt v Severním Irsku "The Troubles" . České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/69366