Original title:
Hudební pohádka v mateřské škole
Translated title:
Musical fairy tale in kindergarten
Authors:
ADAMOVIČOVÁ, Nicola Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá hudební pohádkou interpretovanou dětem předškolního věku. Na začátku byly stručně definovány pojmy související s daným tématem. Zmíněna byla také dramatická výchova, díky jejímž metodám byla hudební pohádka předkládána dětem předškolního věku. Poté byl vymezen samotný předškolní věk a vzdělávací oblasti z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Praktickou část tvoří dvě hlavní výzkumné otázky, na které byly zjišťovány odpovědi pomocí kvalitativního výzkumu, a to metodami otevřeného kódování a strukturovaného rozhovoru. Významnou roli hrála dramatizace hudební pohádky, při které vybrané respondentky aktivně pozorovaly reakce předškolních dětí. S každou respondentkou byl veden individuální strukturovaný rozhovor. Rozhovory byly následně pomocí otevřeného kódování kategorizovány a analyzovány. Z kvalitativního výzkumného šetření vyplývá, že se dětem interpretovaná hudební pohádka líbila a rovněž byly naplněny všechny vzdělávací oblasti z RVP PV v souvislosti s daným tématem. Bachelor thesis deals with a musical fairy tale interpreted for children of preschool age. At the beginning, terms related to the given topic were briefly defined. Dramatic education was also mentioned, thanks to the methods of which musical fairy tales were presented to children of preschool age. After that, the preschool age itself and educational areas from the Framework Educational Program for preschool education were defined. The practical part consists of two main research questions, the answers to which were ascertained using qualitative research, using the methods of open coding and structured interview. An important role was played by the dramatization of a musical fairy tale, during which the selected respondents actively observed the reactions of preschool children. An individual structured interview was conducted with each respondent. These interviews were then categorized and analyzed using open coding. The qualitative research shows that the children liked the interpreted musical fairy tale and that all the educational areas from the RVP PV related to the given topic were also fulfilled.
Keywords:
dramatization; educational areas; Musical fairy tale; preschool children; dramatizace; děti předškolního věku; Hudební pohádka; vzdělávací oblasti Citation: ADAMOVIČOVÁ, Nicola. Hudební pohádka v mateřské škole. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/69344