Original title:
Výuka suprasegmentálních výslovnostních jevů v anglickém jazyce s využitím autentických materiálů
Translated title:
Teaching Suprasegmental Pronunciation Features in English through Authentic Documents
Authors:
NOVÁKOVÁ, Adéla Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem bakalářské práce je obohatit stávající způsoby výuky suprasegmentálních jevů ve výslovnosti anglického jazyka na středních školách se zaměřením na možnosti využití autentických materiálů. V úvodní části se seznámíme s podstatou suprasegmentálních jevů, které v této práci budeme zkoumat. Následně shrneme základní didaktické principy výuky výslovnosti cizího jazyka, přičemž se zaměříme především na výslovnost suprasegmentálních jevů. Dále zmapujeme stávající způsoby prezentace a nácviku suprasegmentálních jevů na základě analýzy cvičení ve vybraných učebnicích anglického jazyka pro střední školy zaměřených na nácvik suprasegmentálních jevů. Terminologicky vymezíme pojem autentický materiál a upřesníme typy autentických materiálů, které jsou využitelné k nácviku výslovnosti cizích jazyků. Následně navrhneme sadu aktivit postavených na základě vybraných autentických materiálů, které obohatí stávající typy cvičení zaměřených na nácvik výslovnosti těchto jevů.The aim of the bachelor thesis is to enrich the existing ways of teaching suprasegmental pronunciation features in English pronunciation in secondary schools with a focus on the possibilities of using authentic materials. In the introductory section, we will introduce the nature of the suprasegmental pronunciation features, which we investigate in this thesis. Then, we will summarize basic didactic principles of teaching second language pronunciation, focusing primarily on the pronunciation of suprasegmental pronunciation features. Next, we will map the existing ways of presenting and practising suprasegmental phenomena, based on the analysis of exercises in selected English language textbooks for secondary schools aimed at practising suprasegmental phenomena. We will define terminologically the notion of authentic material and specify the types of authentic materials that can be used to teach second language pronunciation. Subsequently, we will propose a set of activities based on selected authentic materials to enrich existing types of exercises aimed at pronunciation training.
Keywords:
authentic materials; EFL methodology; exercises used to teach suprasegmental pronunciation features; prosody; secondary school; suprasegmental pronunciation features; textbook analysis; analýza učebnic; autentické materiály; cvičení využívaná k výuce suprasegmentálních jevů; didaktika anglického jazyka; prozódie; střední škola; suprasegmentální jevy Citation: NOVÁKOVÁ, Adéla. Výuka suprasegmentálních výslovnostních jevů v anglickém jazyce s využitím autentických materiálů. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/69206