Original title:
The World of David Walliams and Roald Dahl's Children's Books. A Comparative Analysis
Authors:
TŮMOVÁ, Eliška Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Through a comparative analysis of the prosaic work of two British authors of children's literature, the bachelor thesis will attempt to describe the dynamics of the development of literary works for children's readers in the context of British fantasy literature. By way of examples from works of the contemporary author David Walliams, the thesis will deal with themes, motifs and manner of narration of the author of humorous children's prose in comparison with the literary legacy of works of Roald Dahl. The thesis focuses its attention on the form of literary grotesque and hyperbole, which in the context of works for children's readers opens up controversial themes in the case of both mentioned authors.Práce se prostřednictvím srovnávací analýzy prozaické tvorby dvou britských autorů dětské literatury pokusí popsat dynamiku vývoje tvorby pro dětské čtenáře v kontextu britské fantastické literatury. Na příkladech z děl současného autora D. Walliamse se práce bude zabývat tématy, motivy a způsobem vyprávění autora humorné dětské prózy v porovnání s literárním odkazem děl Roalda Dahla. Pozornost se soustředí na formu literární grotesky a nadsázky, která v kontextu tvorby pro dětské čtenáře otevírá kontroverzní témata v případě obou uvedených autorů.
Keywords:
Billionaire Boy; britská literatura; Charlie and the Chocolate Factory; David Walliams; dětská literatura; Fantastic Mr Fox; Roald Dahl; The Ice Monster Citation: TŮMOVÁ, Eliška. The World of David Walliams and Roald Dahl's Children's Books. A Comparative Analysis. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/68932