Original title:
Úprava přístupnosti prostředí pro žáka se zrakovým postižením v základní škole
Translated title:
Adjusting the accessibility of the environment for pupil with visual impairment in primary school
Authors:
KABEŠOVÁ, Eliška Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce úprava přístupnosti prostředí pro žáka se zrakovým postižením na základní škole se zabývá možnostmi přístupnosti prostředí základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Cílem bakalářské práce je vytvoření adekvátní teoretické báze ke zvolenému tématu a na jejím podkladě zpracovat kvalitativní popis přístupnosti prostředí školy pro vzdělávání žáka se zrakovým postižením. Dílčím cílem kvalifikační práce je evaluace opatření přístupnosti konkrétního školního prostředí pro vzdělávání žáka se zrakovým postižením a zpracování obecných doporučení adaptace prostředí školy na potřeby žáků se zrakovým postižením. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu zrakového postižení, vzděláváním žáků se zrakovým postižením, samostatným pohybem a prostorovou orientací, úpravou prostředí. Praktická část obsahuje kvalitativní popis přístupnosti prostředí žákyně se zrakovým postižením zařazené na základní škole hlavního vzdělávacího proudu. Jsou zde vyzdvihnuty především pomůcky žáků se zrakovým postižením, které slouží pro lepší a efektivnější samostatnou práci žáků. Tyto pomůcky mají zásadní význam při poskytování rovných příležitostí a podporování inkluzivního vzdělávání. Obecná doporučení v závěru bakalářské práce informují o dostupných nástrojích a strategiích, které mohou přispět k lepšímu porozumění a podpoře inkluzivního vzdělávání. The bachelor's thesis on improving accessibility of the environment for a student with visual impairment at mainstream primary schools explores the possibilities of making mainstream primary schools more accessible for students with visual impairments. The aim of the thesis is to create an adequate theoretical basis related to the chosen topic and, based on that, provide a qualitative description of the school environment's accessibility for the education of a student with visual impairment. A partial objective of the thesis is to evaluate the accessibility measures in a specific school environment for the education of a student with visual impairment and provide general recommendations for adapting the school environment to the needs of students with visual impairments. The theoretical part defines the concept of visual impairment, education of students with visual impairments, independent mobility, spatial orientation, and environmental modifications. The practical part includes a qualitative description of the accessibility of the environment for a female student with visual impairment enrolled in a mainstream primary school. It highlights the assistive devices primarily used by students with visual impairments to enhance their independent work and emphasizes the crucial importance of these devices in providing equal opportunities and supporting inclusive education. The general recommendations provided at the end of the bachelor's thesis inform about available tools and strategies that can contribute to better understanding and support of inclusive education.
Keywords:
education of students with visual impairment; environmental accessibility modification; student with visual impairment; visual impairment; vzdělávání žáků se zrakovým postižením; zrakové postižení; úprava přístupnosti prostředí; žák se zrakovým postižením Citation: KABEŠOVÁ, Eliška. Úprava přístupnosti prostředí pro žáka se zrakovým postižením v základní škole. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/68662