Název:
Interakce mezi učitelem a žáky při hodině přírodopisu na 2. stupni základní školy a na nižším stupni víceletého gymnázia
Překlad názvu:
Interaction between teacher and pupils during a Biology lesson at elementary school and lower-level of grammar school.
Autoři:
SPILKOVÁ, Markéta Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá komunikací v hodinách přírodopisu, zejména interakcí mezi učitelem a žáky na druhém stupni základní školy a na nižším stupni víceletého gymnázia. Cílem práce bylo analyzovat délku promluv jednotlivých aktérů, způsob výměny informací a celkovou strukturu komunikace při vybraných hodinách přírodopisu. Teoretická část se detailně věnuje komunikaci v obecné rovině, ale také vhodným a nevhodným komunikačním prostředkům, které se mohou odrážet v následující efektivitě dané komunikace. Důraz je kladen na pedagogickou komunikaci, její strukturu a participaci jednotlivých aktérů. Výzkumná část práce byla založena na sběru kvalitativních i kvantitativních dat, která sloužila jednak podrobnějšímu popisu komunikačních struktur, tak i k určení četností položených otázek a odpovědí i délce promluv jednotlivých aktérů komunikace. Podle stanovené metodiky bylo analyzováno celkem sedm vyučovacích hodin přírodopisu u různých učitelů na různých základních školách v Jihočeském kraji. Bylo zjištěno, že nejčastějším způsobem interakcí mezi učitelem a žáky bylo pokládání učitelových otázek, na které žák následně odpovídal. V mnohem menší míře byl v hodinách zastoupen strohý monologický výklad. Část komunikace se odehrávala i mezi žáky navzájem, jelikož ve sledovaných hodinách byly zastoupeny skupinové práce žáků. Ve sledovaných hodinách byla IRF struktura stěžejním pilířem interakce. Z výsledků vychází, že IRF struktura a její modifikace tvořily převážnou většinu všech komunikačních výměn, což lze potvrdit výsledky analýz jednotlivých hodin, včetně ilustrativních ukázek.This Bachelor thesis deals with communication in science class, especially interaction between teacher and students at a second grade of elementary schools and at a lower grade of multi - year high schools (gymnasiums). The aim of the thesis was to analyze the length of speeches of individual participants, the way of information exchange and the overall structure of communication during selected Science lessons. The theoretical part deals in detail with communication in general, but also with appropriate and inappropriate means of communication,which can be reflected in the following effectiveness of the communication. Emphasis is placed on pedagogical communication, its structure and participation of individual speakers. Practical part of the thesis was based on collection of qualitative and quantitative data, which served both more detailed description of communication structures and with determination frequency of questions and answers asked as well as length of the speech from individual participants of the conversation. A total of seven lessons of science teaching by different teachers in different elementary schools in the South Bohemia Region were analysed according to the established methodology. It was found that the most common method of teacher-student interaction was asking the teacher's questions, which were answered by the student. The monological interpretation was much less represented in the lessons. Communication also took place betwen students in group work. The IRF structure was the main pillar of interaction in the observed hours. The results show that the IRF structure and its modifications constituted the vast majority of all communicative exchanges. It is confirmed by the results of the analysis of lessons, including illustrative examples.
Klíčová slova:
komunikace; pedagogická komunikace; výuka přírodopisu; způsoby komunikace; Communication; Pedagogical communication; Teaching of science; ways of communication Citace: SPILKOVÁ, Markéta. Interakce mezi učitelem a žáky při hodině přírodopisu na 2. stupni základní školy a na nižším stupni víceletého gymnázia . České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/68537