Original title:
Důvody rodičů k volbě waldorfské školy pro základní vzdělání jejich dětí
Translated title:
Parents' reasons for choosing a Waldorf school for their children's compulsory education
Authors:
VÁŠOVÁ, Lucie Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce na téma "Důvody rodičů k volbě waldorfské školy pro základní vzdělání jejich dětí" je rozdělena do teoretické a praktické části. Teoretická část se zaobírá historií alternativní pedagogiky se zvláštním důrazem na klasické reformní školy, jejichž jednotlivé koncepce představuje. Waldorfskou pedagogiku probírá zvlášť, představuje její historii a první waldorfskou školu, pedagogickou filosofii, základy antroposofie a základní principy jejího praktického fungování. Praktická část práce je pojata jako kvalitativní výzkum ve formě rozhovorů s vybranými rodiči waldorfských žáků jedné konkrétní základní waldorfské školy. Cílem výzkumu je poznat jednotlivé důvody vybraných rodičů pro umístění jejich dětí do této konkrétní základní waldorfské školy a pochopit je v jejich jedinečném životním kontextu. V závěru práce je vyjádřeno nové pochopení waldorfské školy jako užitečného impulzu v systému vzdělávání a cesty laskavého přístupu ve výchově, v němž se může snadno zhlédnout široká veřejnost.The Bachelor's thesis on "Parents' reasons for choosing a Waldorf school method for their children's primary education" is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with the history of alternative education with special emphasis on the classical reform schools and presents their individual concepts. Waldorf education is discussed separately, introducing its history and the first Waldorf school, teaching philosophy, the basics of anthroposophy and the basic principles of its practical function. The practical part is conceived as qualitative research in the form of interviews with selected parents of Waldorf pupils from one particular Waldorf primary school. The aim of the research is to learn about selected parents' individual reasons for placing their children in this particular Waldorf primary school and to understand these reasons in relation to their unique life context. The thesis concludes with a new understanding of the Waldorf school as a useful impulse in the education system and a way of a kind approach in educative practice that can be easily embraced by the general public.
Keywords:
Alternative education; pedagogical reform movement; pedocentrism; Rudolf Steiner; Waldorf school; Alternativní školy; klasické reformní pedagogické hnutí; pedocentrismus; Rudolf Steiner; waldorfská pedagogika Citation: VÁŠOVÁ, Lucie. Důvody rodičů k volbě waldorfské školy pro základní vzdělání jejich dětí. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/68499