Original title:
Změny klimatu v kvartéru: analýza učebnic základních a středních škol
Translated title:
Quaternary climate changes: Analysis of the primary/secondary and high school textbooks
Authors:
HAVLÍKOVÁ, Adriana Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá klimatickými změnami v kvartéru a jeho obsahem v učebnicích přírodopisu, zeměpisu a dějepisu pro základní a střední školy. V první části se nejdříve dozvíme o základních pojmech pro lepší pochopení dané problematiky. Dále příčiny jak přirozené, tak antropogenní, důsledky a vývoj klimatických změn v historii od pravěku až po současnost. Druhá část práce se soustředí na analýzu tématu klimatických změn v učebnicích, jejíž výsledky jsou shrnuty do přehledné tabulky. Hlavním cílem práce bylo zanalyzovat získané informace obsažené v učebnicích pro základní a střední školy v předmětech zeměpisu, dějepisu a přírodopisu a zhodnotit, zda jsou témata obsažená v učebnicích dostatečná pro jejich pochopení. Po důkladném prostudování byl na závěr zhotoven návrh pracovního listu pro 9. ročník ZŠ jako doplňující učivo, které má dopomoci ke správnému pochopení tématu klimatických změn a vyvarování se desinterpretacím. The bachelor's thesis deals with climatic changes in the Quaternary and its content in natural history, geography, and history textbooks for elementary and high schools. In the first part, we learn about the basic terms for a better understanding of the issue. Furthermore, both natural and anthropogenic causes, consequences, and development of climate changes in history from prehistoric times to the present. The second part of the thesis focuses on the analysis of the topic of climate change in textbooks. The results are summarized in a clear table. The main goal of the work was to analyse the information that are obtained in the textbooks to evaluate whether the topics which, are contained in the textbooks, are sufficient for students for fully understanding. At the end, a worksheet for the 9th grade of elementary school was created as a supplemental curriculum, which is intended to help with the correct understanding of the topic of climate change and to avoid misinterpretations.
Keywords:
analysis of textbooks; climate change; geography; global warming; greenhouse effect; greenhouse gases; history; natural history; analýza učebnic; dějepis; globální oteplování; klimatické změny; přírodopis; skleníkové plyny; skleníkový efekt; zeměpis Citation: HAVLÍKOVÁ, Adriana. Změny klimatu v kvartéru: analýza učebnic základních a středních škol. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/66946