Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Applying CA to the Understanding of How Interactional Teaching Strategies Contribute to the Development of Communicative Competence: A Case Study of Online English Lessons Delivered to a Group of Four Mature Students
Original title:
Applying CA to the Understanding of How Interactional Teaching Strategies Contribute to the Development of Communicative Competence: A Case Study of Online English Lessons Delivered to a Group of Four Mature Students
Authors:
KOUBOVÁ, Simona Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Maintaining relationships with students is one of the most important tasks for a teacher. If the relationship is well-built and steady, the teacher can start focusing on the way of managing classroom interaction. In this regard, there is no single universal conclusion, therefore this thesis will aim to map the process of interaction itself. The study focuses mainly on the parts of sessions in which there occurred the successful development of language skills in the foreign language as well as the development of fluency in the spoken language. The research takes the form of a case study of a group of four students of English as a foreign language. All of them were more than fifty years old. Each student had not only a different level of language skills but also different motivations for studying English-it was a small heterogenous group of adult learners. The teaching process was done fully in the online environment during the Covid-19 pandemic. 50 data samples were gathered from 11 sessions, each spanning approximately 60-90 minutes. These became the subject of analysis and interpretation. Data analysis was done using the conversational analysis methodology, specifically conversational analysis for second language acquisition (CA-for-SLA). Via this methodology, the process of data collection was done through audio recordings. Parts of them were transcribed word-by-word, using a simplified transcription system. The transcripts were further studied and analysed to capture interactional strategies used by a teacher during the language acquisition process through which developed interactional competence was shown, and how this competence contributed to the development of learners' communicative competence.Zvládnout vztah se svými studenty je jedním z nejdůležitějších úkolů učitele. Pokud je vztah mezi ním a studenty dobře vybudován a stabilně nastaven, může se učitel dále soustředit na to, jakým způsobem řídit interakci ve třídě. V tomto ohledu však nelze dospět k jednomu univerzálnímu závěru, proto cílem práce bylo zmapování samotného průběhu interakce. Studie je zaměřena hlavně na takové části hodin, kdy vyučující usilovala o obecný rozvoj nejen řečových dovedností v cizím jazyce, ale i plynulosti mluveného projevu. Zkoumání proběhlo v rámci případové studie provedené na čtyřčlenné skupině studentů angličtiny jakožto cizího jazyka. Všichni byli ve věku 50+ a lišili se nejen úrovní jazyka, ale i motivací pro studium; jednalo se o malou heterogenní skupinu dospělých studentů. Výuka probíhala kompletně v online prostředí v období pandemie Covid-19. Z jedenácti výukových hodin o přibližné délce 60-90 minut bylo shromážděno 50 vzorků dat, které byly podrobeny rozboru a interpretaci. Analýza dat byla provedena za pomoci metodologie konverzační analýzy, konkrétně konverzační analýzy pro výuku cizího jazyka (CA-for-SLA). Prostřednictvím této metodologie došlo k samotnému sběru dat skrze audionahrávky, jejichž části pak byly doslovně přepsány za použití zjednodušeného transkripčního systému. Přepisy byly dále zkoumány a rozebírány za účelem zachycení interakčních strategií užívaných učitelem v rámci procesu výuky cizího jazyka, skrze něž se projevovala jeho rozvinutá interakční kompetence přispívající k rozvoji komunikační kompetence studentů.
Keywords:
interakční strategie; komunikační kompetence; konverzační analýza pro výuku cizího jazyka; online prostředí pro učení Citation: KOUBOVÁ, Simona. Applying CA to the Understanding of How Interactional Teaching Strategies Contribute to the Development of Communicative Competence: A Case Study of Online English Lessons Delivered to a Group of Four Mature Students. České Budějovice, 2023. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/63391