Original title:
Aristoxenos z Tarentu - Studie k dílu Elementa Harmonica
Translated title:
Aristoxenus of Tarentum - a study on the work Elementa Harmonica
Authors:
Langhammerová, Gabriela ; Hladký, Vojtěch (advisor) ; Šíma, Antonín (referee) ; Švantner, Martin (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Výše zmíněná práce se zabývá dílem Elementa Harmonica (Harmonika stoicheia/Harmonické prvky), jehož autorem je Aristoxenos z Tarentu a ve stejné míře kontexty vzniku tohoto díla. Elementa jsou hudebně-teoretickým dílem, zaměřeným na konkrétní části, z nichž se skládá hudba, konkrétně melodie. Obsahují rozsáhlý a důkladný popis jednotlivých prvků včetně osob, které se stejnou problematikou zabývaly již před Aristoxenem. Elementa jsou tedy mimo jiné velmi cenným zdrojem poznatků týkajících se jak hudební teorie, tak metodologie a hudební praxe, které poskytli Aristoxenovi předchůdci. Elementa však představují také zajímavý metodologický přístup, který kombinuje matematické (tedy v podstatě pýthagorejské) a peripatetické (převážně aristotelské) postoje v jedinečné syntéze vedoucí k ustavení zcela nové pozice hudebně-teoretického bádání. Tato práce poskytne analýzu hlavních konstitutivních větví, a také důsledků, které z ní plynou. Klíčová slova: Aristoxenos z Tarentu, antická hudební teorie, Elementa Harmonica, metodologie vědy, dějiny vědy, pýthagorejská tradice, peripatos, melodie, elementaThe thesis deals with an Ancient Greek work Elementa Harmonica (Harmonic Elements) written by Aristoxenus of Tarentum and to the same extent with the contexts of the creation of this work. Elementa is primarily a musical-theoretical work, focused mainly on specific parts of which music, and more specifically, melody, consist. There is a huge and thorough description of particular elements including those who tried to deal with the same matter before Aristoxenus himself. Therefore, Elementa are amongst other a very valuable source of collected knowledge concerning both musical theory, methodology and musical practice provided by Aristoxenus' predecessors. However, Elementa have also an interesting methodological approach, combining mathematical (which means basically Pythagorean) and peripathetical (predominantly Aristotelian) attitudes in a unique synthesis leading to an establishment of a brand new position of musical-theoretical research. This thesis shall provide an analysis of the main constituting branches and its further implications. Key words: Aristoxenus of Tarentum, ancient music theory, Elementa Harmonica, methodology of science, history of science, Pythagorean tradition, peripatos, melody, elements
Keywords:
ancient music theory; Aristoxenus of Tarentum; Elementa Harmonica; elements; history of science; melody; methodology of science; peripatos; Pythagorean tradition; antická hudební teorie; Aristoxenos z Tarentu; dějiny vědy; elementa; Elementa Harmonica; melodie; metodologie vědy; peripatos; pýthagorejská tradice
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/183564