Název:
Vyučování češtiny v Banátě. Dvě století tradice, dědictví a současnost
Překlad názvu:
To teach Czech in Banat. Two hundred years of tradition, heritage and presence
Autoři:
Karešová, Pavla ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Bozděchová, Ivana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce předkládá případovou studii, která se zaměřuje na stav vyučování českého jazyka v českých vesnicích Svatá Helena a Gerník v Banátě. Teoretická část se zabývá historií české menšiny v Banátě a její jazykovou charakteristikou se zaměřením na dvě vybrané vesnice. Dále se tato část věnuje minoritám a specifikům jejich vzdělávání, respektive formám bilingvního vzdělávání, a to jak ze strany hostitelské, tak mateřské země. Součástí je kapitola o historii jazykového vzdělávání české menšiny v Banátě, v rámci níž je popsáno současné legislativní ukotvení vzdělávání jazykových menšin v Rumunsku a péče České republiky o vzdělávání krajanských komunit ve světě. Případová studie se zaměřuje na situaci jazykového vyučování českého jazyka v Banátě ve vesnicích Gerník a Svatá Helena ke školnímu roku 2021/2022. Na základě kurikulárních dokumentů, didaktických materiálů, polostrukturovaných rozhovorů s aktéry školního prostředí (s učiteli, žáky a jejich rodiči) a přímého pozorování práce popisuje a analyzuje stav vyučování českého jazyka v Banátě. Závěrem jsou vyhodnocena některá slabá místa v užívaných didaktických materiálech, je také zhodnoceno působení učitele vyslaného z České republiky a jeho vnímání místní komunitou s přihlédnutím k potenciální budoucnosti zdejšího českého menšinového školství.The thesis presents a case study that focuses on the state of Czech language teaching in the Czech villages of Gârnic and Sfânta Elena in Banat. The theoretical part dives into the history of the Czech minority in Banat and its linguistic characteristics, focusing on the two selected villages. Furthermore, this part unravels minority issues in the area and the specifics of their education, or forms of bilingual education, both from the perspective of the host and the mother country. It also includes a chapter concerning the language education history of the Czech minority in Banat. Additionally, it describes the current legislative structure of language minority education in Romania and the Czech Republic's concern for the education of compatriot communities worldwide. The case study focuses on Czech language schooling in Banat in the villages of Gârnic and Sfânta Elena as of the school year 2021/2022. Based on curriculum documents, didactic materials, semi-structured interviews with people in the school environment (teachers, pupils and their parents), and direct observation, the thesis describes and analyses the state of Czech language education in Banat. Finally, the thesis evaluates some weaknesses in the used didactic materials and assesses the performance of the teacher sent from the Czech...
Klíčová slova:
Banát|Svatá Helena|Gerník|jazykové vyučování|výuka češtiny u krajanů|Češi v zahraničí|česká menšina|didaktické materiály|kvalitativní výzkum|zděděný jazyk; Banat|Sfânta Elena|Gârnic|language teaching|teaching Czech to compariots|Czechs abroad|Czech minority|didactic materials|qualitative survey|heritage language