Název:
Návrh zabudování elektrického pohonu do kluzáku Orličan VSO-10 Gradient
Překlad názvu:
Design for building an electric drive into a Orlican VSO-10 Gradient glider
Autoři:
Vančo, Miroslav ; Juračka, Jaroslav (oponent) ; Sklenář, Filip (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
slo
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [slo][eng]
Cieľom tejto diplomovej práce je návrh zabudovania elektrického pohonu kategórie FES do bezmotorového lietadla Orličan VSO-10 Gradient. Úvod je zameraný na definovaní problému s hlavnými výzvami pre zabudovanie elektrického pohonu do bezmotorových lietadiel. V rešeršnej časti je uvedený prehľad súčasných typov pohonov, ich základných parametrov, konfigurácií a prehľad situácie na trhu. Z daných typov a konfigurácií pohonov je následne zvolená najvyhovujúcejšia kombinácia na základe výpočtov potrebných výkonov, ceny a zhodnosti s predpismi. Pre vybranú konfiguráciu je následne navrhnutá konštrukcia zabudovania pohonu do vetroňa v zhode s aktuálnymi predpismi. Na záver je vyjadrený výpočet ceny celého pohonu so zabudovaním a s jednotlivými položkami.
This diploma thesis deals with the design of building electric propulsion (FES) into an Orličan VSO-10 Gradient glider. The introduction is focused on problem statement with main challenges of building electric propulsion into gliders. The research section is devoted to current situation on the market of gliders with overview of the propulsion systems and their basic parameters. The most appropriate configuration of the propulsion system is selected, based on performance calculations, regulations, and requirements. For final configuration, installation into the glider construction is designed, with respect to actual regulations. In the last part, cost of propulsion and installation is calculated.
Klíčová slova:
auxiliary engine; centre of gravity; electric motor; FES; flight envelope; Glider; propulsion system
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/213438