Název:
Fantasy - teorie žánru a jeho edukační aspekty
Překlad názvu:
Fantasy - Theory of the Genre and its Educative Aspects
Autoři:
HOKR, Boris Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá podstatou žánru fantasy ve světovém i zahraničním kontextu, stejně jako možnostmi jeho didaktického využití. Cíle je dokázat, že fantasy má svou historii a místo v literárních dějinách, že může obohatit své čtenáře v rovině estetické, vědomostní, zkušenostní a zážitkové. Zároveň si práce klade za cíl popsat pozici fantasy v tzv. fantastice. Úvodní část práce blíže osvětluje pojem fantasy, nabízí přehled historie žánru a jeho současné rozčlenění. V dalších kapitolách je fantasy představena jakožto žánr schopný adaptace i na mimoliterární oblasti současné kultury, fantasy jakožto zdroj poznání a sebevýchovy v životě mladých lidí a nabízí i podrobnější zastavení u české podoby žánru s přihlédnutím ke styčným i rozlišovacím bodům oproti fantasy světové (převážně anglo-americké). Didaktický potenciál je vždy v příslušných pasážích vyzdvihnut a zcela je mu věnována čtvrtá až šestá kapitola. Závěr přináší výsledky výzkumu zaměřeného na žánr fantasy.This diploma thesis deals with fantasy literature in both, national and international contexts, as well as with its didactical possessions. Its aim is to prove that this genre has, apart from its history and a recognized place in the domain of literature, a cognitive value to enhance the readers in terms of aesthetics, knowledge, experience and emotions. A second aim of the thesis is to describe the position of fantasy in so-called ``speculative fiction{\crq}q. The first part of the work allows its readers to understand the term ``Fantasy``. It also provides them with history of the genre and its nowadays´ subdivision. In the subsequent chapters the fantasy is presented as a genre able to adapt to fields not necessarily linked to contemporary literature, such as source of knowledge and understanding in lives of young people. A more detailed approach to the Czech form of the genre is also provided with emphasis to common and opposite aspects of it in comparison with the world fantasy (mostly Anglo-American). The didactical potential is underlined in appropriate paragraphs. The 4th and 6thchapters are then fully dedicated to the didactical potential. The last chapter presents results of research work focused on fantasy.
Klíčová slova:
Didaktika; dospívání; dějiny.; fantastická literatura; fantasy; fantazie; hrdina; ideologie; literatura; poznání; poznávací proces; prostor; představivost; příběh; vyprávění; vývojová psychologie; cognitive process; Didactics; evolutionary psychology; fantastic literature; fantasy; hero; history.; ideology; imagination; knowledge; literary space; literature; maturation; narration; story Citace: HOKR, Boris. Fantasy - teorie žánru a jeho edukační aspekty. České Budějovice, 2010. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/10519