Original title:
Zhoršuje se úroveň absolventů středních škol?
Translated title:
Is the level of secondary school graduates declining?
Authors:
BENDOVÁ, Bronislava Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na obecnou úroveň vzdělanosti žáků středních škol, a to především z hlediska její stability, či naopak proměny. Pozornost je věnována jak nejdůležitějším činitelům, kteří se podílejí na procesu výchovy a vzdělávání, tak obecným vědomostem a dovednostem dnešních studentů. Práce si klade za úkol seznámit s teoretickými východisky výchovy a vzdělávání a poté představit vzniklou teorii, jež je výsledkem kvalitativního šetření. Teoretická část se zabývá vymezením výchovy a vzdělávání, jejich funkcemi a také definováním hlavních institucí a faktorů, jež do výchovně vzdělávacího procesu zasahují. Praktická část vychází z kvalitativního šetření, které bylo provedeno prostřednictvím strukturovaných rozhovorů s otevřenými otázkami, jež byly realizovány se středoškolskými pedagogy z různých typů škol. Data získaná z těchto rozhovorů byla zpracována metodou grounded theory a následně analyzována. Tato práce tedy v praktické části představuje novou teorii objasňující zkoumanou oblast. The thesis is focused on the general level of education of secondary school students, especially in terms of its stability, or vice versa its changes. The attention is paid to the most important factors involved in the process of education and general knowledge and skills of today´s students. The thesis sets out to meet the theoretical bases of education and then present the resulting theory, which is based on qualitative survey. The theoretical part deals with the definition of education, their functions and defining the main institutions and factors, which are involved in the education learning process. The practical part is based on a qualitative survey, which was conducted through structured interviews with open questions that were carried out with secondary school teachers from different types of schools. The data collected from these interviews was examined by grounded theory, and then analysed. This thesis, in the practical part, shows a new theory explaining the surveyed area.
Keywords:
education; qualitative research; students; kvalitativní výzkum; studenti; vzdělávání; výchova Citation: BENDOVÁ, Bronislava. Zhoršuje se úroveň absolventů středních škol?. České Budějovice, 2010. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/9920