Original title:
Verbální pedagogická komunikace v odborném výcviku na středních odborných učilištích
Translated title:
Verbal Educational Communication in Vocational Training at Secondary Vocational Schools
Authors:
BÍZKOVÁ, Dagmar Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Verbální komunikace je v současné době velkým problémem dospívajících studentů. Při odborném výcviku na středních odborných učilištích nestačí jenom praktické procvičování, ale velký důraz se klade na pedagogickou komunikaci, zejména na její verbální část, poněvadž žáci lépe vnímají činnost spojenou s výkladem. Mládež je naše budoucnost, proto je musíme do života připravit co nejlépe a vedle rodinného zázemí nejvíce působí školy. Cílem práce bude zjistit problematiku verbální komunikace učitele se žáky v rámci odborného výcviku na středních odborných učilištích. V teoretické části bude popsána pedagogická komunikace v rámci odborného výcviku se zaměřením na specifické aspekty a problémy verbální komunikace v této organizační formě. Praktická část práce bude zpracována pomocí metody dotazníkového šetření u učitelů odborného výcviku. Cílem bude zjistit, s jakými problémy ve verbální komunikaci se učitelé v rámci odborného výcviku setkávají.Verbal communication is currently a major problem of adolescent students. The vocational training at secondary vocational schools is not enough, but the big emphasis is insisted on teaching communication, especially on the verbal part, because students feel more connected with the activity of interpretation. Young people are our future so we have to prepare for them the best way of life in addition to family background the most active institutions are schools. The aim of the work will determine the problem of teacher's verbal communication with students in vocational training at secondary vocational schools. The theoretical part will be described in the educational communication training focusing on specific aspects and problems of verbal communication in this organizational form. The practical part will be processed using the questionnaire survey of teachers. The aim will be to determine what problems meet teachers in verbal communication in the vocational training.
Keywords:
communication; duologue; pedagogy; pedagogy communication; pupil; teacher; verbal communication; dialog; komunikace; pedagogická komunikace; pedagogika; učitel; verbální komunikace; žák Citation: BÍZKOVÁ, Dagmar. Verbální pedagogická komunikace v odborném výcviku na středních odborných učilištích. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/19974