Original title:
inprogress.type
Translated title:
inprogress.type
Authors:
Zábojník, Ondřej ; Hojgr, Jakub (referee) ; Kubíková, Zuzana (advisor) Document type: Bachelor's theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění Abstract:
[cze][eng]
Typografie jako disciplína je v současnosti mainstreamově považována za autorskou a v běžné praxi se většinou setkáváme s přístupem, kdy autoři písem pečlivě střeží a skrývají svoje know-how, nesdílejí pracovní postupy/“nehotové” soubory. Vytváří tak kolem celého oboru jakousi tajemnou a neproniknutelnou membránu, ve které vládne nedůvěra vůči ostatním a všudypřítomný strach o vlastní “originalitu”. To vše pro zvýhodnění své pozice na trhu a kumulaci finančního i sociálního kapitálu. V textové části bakalářská práce představuje jednotlivé problémy prostupující typografickou praxí, vyvozuje závěry, jak lze s těmito problémy bojovat, a “pokorně” vyzývá stávající i začínající typografy ke spolupráci, komunitnímu smýšlení, šíření znalostí a sdílení nápadů a představuje limity/negativa stávajících alternativ. Tím přibližuje motivace k vytvoření platformy inprogress.type a jak tento nástroj může napomoct k pře-nastavení stávajících paradigmat. Inprogress.type je platforma/online nástroj na sdílení, kolektivní navrhování a/nebo postupné přetváření open-source písem, vizualizaci a archivaci celého procesu. Rozbíjí hranice mezi autorem, designérem a koncovým uživatelem a vytváří digitální prostředí nápomocné pro sebe-edukaci studentů i laiků. Tento nástroj vzniká na základě absence alternativ v online prostoru.
Typography as a discipline is nowadays mostly considered as authorial, and in common practice we usually encounter an approach where the authors of fonts carefully guard and hide their know-how and do not share workflows/"unfinished" files. This creates a kind of mysterious and impenetrable membrane around the whole field, in which there is distrust of others and a pervasive fear of loosing one's own "originality". All of this is done to favour their position on the market and to accumulate financial and social capital. The bachelor's thesis presents various problems pervading typographic practice, draws conclusions on how these problems can be combated, and "humbly" invites typographers to collaborate, be community-minded, share knowledge and ideas, and presents the limits/negatives of existing alternatives. This brings to light the author's motivations for creating the inprogress.type platform and how this tool can help to re-set existing paradigms. Inprogress.type is a platform/online tool for sharing, collectively designing and/or incrementally re-designing open-source fonts, visualizing and archiving the whole process, breaking the boundaries between author, designer and end-user, and creating a digital environment helpful for self-education of students and laics. This tool is based on the lack of alternatives in the online space.
Keywords:
critical essay; digital platform; egomaniacal; issues; online tool; open-source; transparency; type; typography; digitální platforma; egomaniakální; kritická esej; online nástroj; open-source; problematika; transparence; type; typografie
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/212525