Original title:
Numerická studie vlivu větrání na šíření škodlivých látek v prostoru učebny
Translated title:
Numerical study of classroom ventilation and its effect on the spread of harmful substances
Authors:
Klusáček, Ondřej ; Prinz, František (referee) ; Elcner, Jakub (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá numerickou simulací vlivu větrání na šíření škodliviny v učebně pomocí programu STAR-CCM+. Cílem práce bylo vytvoření realistického 3D modelu učebny, zvolit vhodný model vícefázového proudění, zhodnotit šíření škodliviny při různých formách provozu a zvolit nejefektivnější způsobe větrání. Za použíti Lagrangeova modelu vícefázového proudění byla porovnávána objemová frakce škodliviny pro jednotlivé typy provozu. Numerické řešení bylo validováno pomocí experimentu provedeného v totožných prostorech a za stejných podmínek větrání. V práci jsou taktéž uvedena výsledná teplotní a rychlostní pole v učebně. Jako nejefektivnější ze zvolených metod se ukázala nucená ventilace. Pokud nakažený jedinec sedí blíže k oknům či dveřím, je nižší riziko nákazy v místnosti.
The thesis deals with the numerical simulation of the effect of ventilation on the spread of pollutants in a classroom using the STAR-CCM+ program. The aim of the thesis was to create a realistic 3D model of the classroom, to select a suitable multiphase flow model, to evaluate the spread of pollutants under different forms of operation and to select the most efficient ventilation method. Using a Lagrangian multiphase flow model, the pollutant volume fraction was compared for each type of operation. The numerical solution was validated by means of an experiment carried out in identical rooms and under the same ventilation conditions. The resulting temperature and velocity fields in the classroom are also presented in the paper. Mechanical ventilation was found to be the most effective of the chosen methods. If the infected individual sits closer to the windows or doors, there is a lower risk of infection in the room
Keywords:
airflow; classroom; numerical simulation; pollutant; STAR CCM+; ventilation; volume fraction; numerická simulace; objemová frakce; proudění vzduchu; STAR CCM+; učebna; větrání; škodlivina
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/212355