Název:
Možnosti snížení množství paliva potřebného pro pojíždění
Překlad názvu:
Possibilities of reducing the amount of fuel for taxiing
Autoři:
Benko, Marek ; Kružlicová, Alžbeta (oponent) ; Sklenář, Filip (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá zhodnocením možné kombinace systému elektrického pojíždění jak se současnými, tak s budoucími letouny konceptu MEA. Po teoretickém úvodu následuje analýza časů pojíždění se zaměřením na ovlivňující faktory a negativní dopady. Dále jsou představeny způsoby, jak dopady pojíždění minimalizovat, přičemž největší důraz je kladen na elektrické systémy pojíždění. Následuje popis konceptu MEA a poté již praktická část s návrhem systému ET pro čtyři různé letouny. Pro každý ze zvolených letounů jsou určeny potřebné výkony, zhodnoceny různé možnosti, jak tento výkon na palubě letounu zajistit a v neposlední řadě zváženy potenciální úspory a přínosy zmíněného řešení.
This master´s thesis evaluates the possibility of combining electric taxiing system with present as well as future airplanes of MEA concept. The theoretical introduction is followed by analysis of taxi times, which is focused on influencing factors and miscellaneous drawbacks. The possibilities of reduction of taxiing drawbacks are presented afterwards with an emphasis on electric taxiing systems. The description of MEA concept follows. The practical part deals with draft of electric taxi system for four different airplanes. For each of these airplanes the required power and possibilities of supplying this power on board are evaluated as well as potential savings and benefits of this solution.
Klíčová slova:
all electric aircraft; dopady letecké dopravy na životní prostředí; elektrické pojíždění; more electric aircraft; palivo pro pojíždění; Pojíždění; pojíždění na jeden motor; all electric aircraft; electric taxiing; environmental effects of aviation; more electric aircraft; single engine taxiing; taxi fuel; Taxiing
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/212311