Original title:
Nekonvenční prodlužovač dojezdu elektromobilu
Translated title:
Unconventional range extender of an electric vehicle
Authors:
Vysloužil, Marek ; Böhm, Michael (referee) ; Drápal, Lubomír (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá rešerší v oblasti prodlužovačů dojezdu se spalovacím motorem a konstrukčním návrhem zážehového dvouválcového spalovacího motoru s nekonvenčním paralelním uspořádáním klikových hřídelí, vyhovujícím zejména požadavku na nízkou hlučnost a kompaktní zástavbu. Dále popisuje tvorbu termodynamického modelu a kinematický návrh v prostředí GT-Power. Výpočtová část je zaměřena na ověření vhodnosti zvolené koncepce spalovacího motoru použitelného jako prodlužovač dojezdu pomocí pokročilých MBS metod.
This master´s thesis is dealing with the research of range extenders with internal combustion engine and the design of gasoline two-cylinder internal combustion engine with an unconventional parallel arrangement of crankshafts that meets mainly the requirements for low noise production and compact installation. It also describes the creation of a thermodynamic model and kinematic design using GT-Power. The computational part focuses on verifying the suitability of the chosen internal combustion engine concept used as range extender using advanced MBS methods.
Keywords:
crank train; crank train balancing; hybrid vehicle; MBS; noise; range extender; thermodynamic model; hlučnost; hybridní vozidlo; klikový mechanismus; MBS; prodlužovač dojezdu; termodynamický model; vyvážení klikového mechanismu
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/212221