Original title:
Hodnotová orientace adolescentů
Translated title:
Adolescents´ orientation of value
Authors:
ČECHOVÁ, Lucie Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce má charakter teoreticko-empirický se zaměřením především na hodnotovou orientaci dospívající mládeže v atmosféře současné střední školy v ČR. První část práce se soustřeďuje na vymezení pojmů dospívání, adolescence, sociální vývoj, emocionalita, identita, hodnotová orientace, sebepojetí. Dále specifikuje jednotlivá období adolescence. Pozornost je věnována také sociálním a psychologických charakteristikám adolescentů. Vystihuje podstatu středoškolského vzdělávání. Posledním bodem teoretické části je porovnání determinant vývoje osobnosti a jejich vliv na formování hodnot u dospívající mládeže v období adolescence. V praktické části používám metodu dotazníku a pro závěrečné zpracování metody statistické. Získané údaje slouží k porovnání žebříčku hodnot studentů prvního a závěrečného ročníku na gymnáziu, střední odborné škole a středním odborném učilišti. Dále zjišťuji, zda se hodnotová orientace studentů liší i v souvislosti s typem střední školy.The thesis has the character of theoretical-empirical, with particular emphasis on evaluating the orientation of youth growing up in the atmosphere of present-day secondary schools in the Czech Republic. The first part of the text focuses on defining the expressions of growing up, adolescence, social development, emotionality, identity, orientation of values and self-perception. And furthermore, different periods of adolescence are specified. Special attention is paid to social and psychological characteristics of adolescence. The last point in the theoretical part is the comparison of the determinant in the development of personality and its influence on the formation of values in adolescents who are growing up. In the practical part, the author uses the method of questionnaires and statistic methods for conclusive elaboration. The acquired information is used for the comparison of the values of first year and graduating students as in secondary schools, specialized secondary schools and technical schools. And furthermore, to determine whether the values of students could differ depending on the type of secondary school attended.
Keywords:
adolescenct; identity; orientation of value; adolescence; hodnotová orientace; identita Citation: ČECHOVÁ, Lucie. Hodnotová orientace adolescentů. České Budějovice, 2010. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/13916