Original title:
Filtry pevných částic pro zážehové pohonné jednotky
Translated title:
Gasoline Particulate Filters
Authors:
Vyhnálek, David ; Řehák, Kamil (referee) ; Dundálek, Radim (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato bakalářská práce pojednává o filtrech pevných částic pro zážehové pohonné jednotky a klade si za cíl shrnout současný stav poznání a budoucí prospekt této problematiky. V první části se práce zabývá technologií přímého vstřikování benzínu, neboť tato technologie zodpovídá za zvýšenou tvorbu pevných částic, kterým je také věnována pozornost, stejně tak i ostatním škodlivinám. Dále se zde rozebírá důvod nutnosti využívání a dalšího vývoje filtrů, princip fungování a možnosti konstrukčního řešení včetně popisu jednotlivých součástí. Práce se také věnuje možným perspektivám budoucího vývoje přeplňovaných benzínových motorů s ohledem na splňování emisních norem.
This bachelor thesis deals with gasoline particulate filters for spark ignition power trains and aims to summarize the current state of knowledge and prospects of this issue. The first part of the thesis focuses on gasoline direct injection technology as it is directly responsible for the increased formation of particulate matter, which is also subject of attention, including other pollutants. It also addresses the reason for the need of usage and further development of filters, the principle of operation and design options, including a description of the individual components. The thesis also discusses possible perspectives for the future development of turbocharged petrol engines with regards to meeting emission standards.
Keywords:
emissions; Euro7; gasoline particulate filter; GPF; particulate matter; emise; Euro 7; filtr pevných částic; GPF; pevné částice
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/211838