Original title:
Vliv televizních pořadů na dítě předškolního věku
Translated title:
The influence of medial communication on development of pre - school aged children
Authors:
PRAJKOVÁ, Michaela Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá vlivem televizních pořadů na dítě předškolního věku. Práci jsem rozdělila na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá typem televizních pořadů, televizními pořady určenými předškolnímu divákovi, nejstarším televizním pořadem pro děti {--} Večerníčkem a všem o něm. Praktická část se zabývá výzkumným šetřením, které bylo provedeno na třech mateřských školách. Cílem šetření bylo zmapovat, jakým způsobem televizní pořady působí na vývoj předškolního dítěte, zda na něj mají škodlivý vliv, jestli je dostatek pořadů pro děti a zda mají předškolní děti problém při rozeznání reality a fantazie. Dále jsem se zajímala o to, jestli rodiče nechávají své děti sledovat televizní pořady bez cenzury a zda mají pocit, že je vliv televizních pořadů na dítě škodlivý či ne. Dalším záměrem, který jsem si stanovila bylo zjištění, zda rodiče dětem čtou pohádky či ne. Výsledky vlastního šetření jsou graficky znázorněny a vyhodnoceny. This baccalaureate work deals with influence of teleview on pre - school aged child. Work was dividend into bipartite: theoretic and virtually part. Theoretic part deals with type sof teleview, television programmes in-tended for pre - school spectator, the oldest teleview for children {--} {\clqq}Večer-niček`` and all about of it. Practical part deals with experimental inquiry which was provided on three kindergarden. Aim of this inquiry was to chart, how televiews effects on development of pre - school child, if they have damaging effect, if there is sufficient number of childrens programmes and whether pre - school children have problem to discernment reality and imagination. It was also examine if parents leave about their children trace televiews without censorship and whether they have a sense, that the influence of televiews on child is harmful or not. The other intention tahat was determine was to inquest, whether parents read fairy tales to thein babies or not. Results of personal inquiry are graphically demonstrate and interpreted.
Keywords:
bedtime story; child´s spectator; programmes for children; teleview; dětský divák; pořady pro děti; televizní pořady; večerníček Citation: PRAJKOVÁ, Michaela. Vliv televizních pořadů na dítě předškolního věku. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/15525