Název:
Pojetí člověka ve filosofické antropologii Helmutha Plessnera a Arnolda Gehlena
Překlad názvu:
The Conception of the Human Being according to H. Plessner and A. Gehlen in the philosophical anthropology
Autoři:
JANOUŠKOVÁ, Hana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá postavením člověka v přírodě z pohledu dvou zástupců filosofické antropologie {--} H. Plessnera a A. Gehlena. Podle Plessnera tkví výjimečnost člověka v jeho excentrické formě bytí, tzn. že jeho existence není fixována na jeho centrum jako u zvířat či rostlin. Výsledkem je, že lidské chování je svobodné. Nereaguje jako pouhý program zvířecích instinktů, ale má schopnost se sám rozhodovat a díky svému rozumu dát životu správný směr. Gehlen představuje člověka jako bytost v nouzi. Podle něho je lidský druh výsledkem nedostatků. Příroda ho neobdařila ani dostatečným množstvím instinktů ani orgány, které by mu usnadňovaly život na jakékoliv místě na Zemi. Lidé žijí po celém světě a svým úsilím bojují o přežití. Budují si svou vlastní {\clqq}přírodu``, ve které pak mají možnost žít. Oba autoři vykreslují člověka jako {\clqq}mimořádnou`` bytost. Ukazují, že jen díky své iniciativě dokáže zdolat nedostatečné biologické vybavení a v souvislosti s tím, zanechat nezaměnitelné stopy ve svém okolí {--} totiž kulturu My thesis deals with the position of the human being in the nature from the point of view of two representatives of philosophical anthropology {--} H. Plessner and A. Gehlen. According to Plessner the exceptionality of the man consists in their eccentric form of being, which means that their existence is not fixated on their centre as it is at animals and plants. As a result of this, human behavior is autonomous. It is not a mere program of animal instincts, but human beings are able to make decisions and thanks to their brain they can give their lives the right orientation. Gehlen presents a human being as a being in necessity. According to him the human race is a result of imperfections. The nature did not equip it with sufficient amount of instincts and organs, which would make its being at any place on the Earth easier. People live all over the world and they have to put in a lot of strain to survive. They create their own natural environment in which they are able to live. Both authors describe the human being as an extraordinary being. They point out that only thanks to their own initiative people are able to overcome imperfections in their biological equipment and to leave unmistakable marks in their surroundings {--} that is the culture.
Klíčová slova:
bytí v nouzi; excentrická forma bytí; pozicionalita; společný svět; člověk jako hříčka přírody sestavená z nedostatků; being in necessity; common world; eccentric form of being; human being as a freak of nature assembled from imperfections; positionality Citace: JANOUŠKOVÁ, Hana. Pojetí člověka ve filosofické antropologii Helmutha Plessnera a Arnolda Gehlena. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/14362