Original title:
Možnosti uplatnění výtvarné tvořivosti v rámci environmentální výchovy
Translated title:
The possibility of the use of art education within environmental education
Authors:
MOJCHEROVÁ, Veronika Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním tématy bakalářské práce jsou environmentální výchova a výtvarná tvořivost. Teoretická část definuje výtvarnou tvořivost, popisuje její fáze, znaky a podstatu. Nastíněny jsou také její zásady a výzkum. Výtvarná tvořivost je v práci popisována v kontextu výtvarné výchovy. Zde je pozornost věnována zásadám ve výtvarné výchově, a to jak z hlediska didaktického, tak praktického. Dalšími tématy jsou také aplikace a cíle ve výtvarné výchově či závislost výtvarných činností na věku dítěte. Vzhledem k praktické části bylo též nutné popsat prostředí a funkce školní družiny a vztah výtvarné výchovy a děti prvního stupně. Dalším teoretickým okruhem je environmentální výchova, a to zejména problematika odpadů a jejich třídění. Analyzovaná témata výtvarná tvořivost, výtvarná výchova a environmentální výchova úzce souvisí s praktickou částí práce ? projektem, realizovaném ve školní družině na ZŠ Nové Hodějovice. Praktické provedení jednotlivých úkolů, vytvořených speciálně pro tuto práci, mělo pomoci dětem uvědomit si důležitost třídění odpadů a případně je přimět uvažovat o jejich alternativním využití ve volnočasových aktivitách. The main topics of my bachelor thesis are environmental education and art creativity. The theoretical part defines art creativity and describes its stages, marks and essence. Its principles and research are also outlined. In the thesis, art creativity is described in the context of art education. The attention here is paid to the principles in art education both from the didactic and pedagogical views. Other topics also include the applications and goals in art education or the dependence of art activities on the child's age. Owing to the practical part it was also necessary to describe the environment and functions of afters-school clubs and the relation between art education and primary school children. Another theoretical aspect is environmental education, mainly the questions of waste and its recycling. The analysed topics of art creativity, art education and environmental education are in a tight relation with the practical part of the thesis ? a project realized in Nové Hodějovice primary school after-school club. The practical rendition of the individual tasks created particularly for this bachelor thesis was to help the children realise the importance of waste recycling and, eventually, make them consider alternative use of waste in their leisure-time activities.
Keywords:
after-school club; art creativity; art education; creativity; education; environmental education; leisure-time activities; waste; environmentální výchova; odpady; tvořivost; volnočasové aktivity; výchova; výtvarná tvořivost; výtvarná výchova; školní družina Citation: MOJCHEROVÁ, Veronika. Možnosti uplatnění výtvarné tvořivosti v rámci environmentální výchovy. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/17215