Original title:
ROZVÍJENÍ GRAFOMOTORICKÝCH DOVEDNOSTÍ U DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
Translated title:
Improving Graphomotoric Skills in Pre-school Children.
Authors:
PEŠKOVÁ, Bohumila Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá rozvíjením grafomotorických dovedností u dětí předškolního věku. Práce je rozdělena do dvou základních částí. První část vymezuje teoretické poznatky, druhá část je praktická. Teoretická část se zabývá problematikou přechodu dítěte do základní školy, zmiňuje soubor bio-psycho-sociálních požadavků, které jsou na dítě v tomto ohledu kladeny. V návaznosti se obrací k problematice grafomotorického vývoje dítěte a k faktorům, které mají na tento grafomotorický vývoj vliv. V další části se věnuje důležité úloze mateřské školy v rozvíjení grafomotorických dovedností a prevenci jejich obtíží. Praktická část zaznamenává popis realizace preventivního programu v oblasti grafomotoriky ve spolupráci mateřské a základní školy, popisuje praktické možnosti, které se snaží mateřská škola pro rozvíjení grafomotorických dovedností dětí využít. Ověřuje možnosti využití tréninkového programu nápravy grafomotorických obtíží {\clqq}Nebojte se psaní`` Y. Heyrovské v konkrétní mateřské škole u dětí, které mají v příštím školním roce nastupovat do první třídy. The bachelor thesis deals with development of graphomotor skills in pre-school children. It is divided into two sections. One of them involves theoretical knowledge while the other one is practical. The theoretical section concerns issues related to a child¨s transition from kindergarten to primary school. Firstly, it describes a set of biological, psychological and social requirements children are supposed to meet in this respect. Next, it discusses the graphomotor development of children, in particular the factors which inluence it. Finally, it points out the important role kindergartens play in both developing graphomotor skills and preventing graphomotor problems. The practical part of the thesis describes a concrete project focused on the prevention of graphomotor problems which was implemented by a kindergarten in collaboration with a primary school, highlighting practical possibilities the kindergarten tries to make use of to develop graphomotor skills of the children. The project also demonstrates how a concrete kindergarten can use Yveta Heyrovska´s graphomotor problem removal training programme called Nebojte se psaní (Don´t be afraid of writing) when working with the children who are to enter the first form in the next school year.
Keywords:
graphomotor skills; Graphomotoric; prevention of graphomotor problems.; grafomotorický vývoj; Grafomotorika; prevence grafomotorických obtíží. Citation: PEŠKOVÁ, Bohumila. ROZVÍJENÍ GRAFOMOTORICKÝCH DOVEDNOSTÍ U DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/15469