Original title:
Rozvoj komunikativní kompetence u dětí předškolního věku
Translated title:
The development of communicative competence of the preschool-aged children
Authors:
MUSILOVÁ, Marcela Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na charakteristiku současných školských přeměn v prostředí mateřské školy, jak jsou uvedeny zejména v Rámcovém programu pro předškolní vzdělávání. Zaměřila jsem se na oblast, která se věnuje komunikativním kompetencím u dětí předškolního věku. Teoretická část práce se věnuje obecnému úvodu do problematiky rozvoje komunikační kompetence, vysvětluje související pojmy a uvádí některé poznatky z literatury k zadané problematice. V praktické části jsem se soustředila na pedagogické sledování rozvoje komunikativních kompetencí dětí v heterogenní mateřské škole rozdělených dvou rozdílných věkových skupin. Pro ověření praktické části jsem vytvořila experimentální program. K hodnocení účinnosti tohoto speciálně vytvořeného programu v praxi jsem zvolila metodu pedagogického pozorování. My bachelor thesis is focused on characterization of up to date scholastic changes in the environment of the nursery school, especially in the light of their stipulation in the national document for education called ``Framework educational programme for pre-school education{\crqq}. The topic explored in my thesis is the communicative competence of preschool children. The theoretical part of the thesis elaborate on general introduction to the problematic of the communicative competence development, explain related concepts and provide some knowledge from the literature dealing with the topic of communicative competence. The practical part of the thesis explore on the pedagogic monitoring of the communicative competence development for the children in the heterogeneous nursery school divided into two different age groups. The new experimental program was developed for the examination of the practical part. The technique of the pedagogic monitoring was chosen for the efficiency assessment of this specially developed experimental program.
Keywords:
communicative competence; Dialogue.; key competencies; Schol Educational Program; The Educational Programme Framework of pre-school Education; dialog.; klíčové kompetence; komunikativní kompetence; Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání; školní vzdělávací program Citation: MUSILOVÁ, Marcela. Rozvoj komunikativní kompetence u dětí předškolního věku. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/14866