Original title:
Kognitivní schopnosti u plazů: individuální schopnost učení vs. mezidruhové srovnání
Translated title:
Cognitive abilities in reptiles: individual learning ability vs. interspecies comparison
Authors:
Víšková, Linda ; Landová, Eva (advisor) ; Kverková, Kristina (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Kognitivní schopnosti "plazů" byly dlouho opomíjeným tématem ve srovnání s výzkumem kognice u dalších dvou skupin tetrapodů - savců a ptáků. V poslední době se však poměrně hojně začaly objevovat práce, které testují vybrané aspekty různých kognitivních schopností právě u "plazů". V této práci byly identifikovány jednotlivé typy zkoumaných kognitivních úloh (zaměřených na numerické schopnosti, prostorové učení, reverzní učení, vizuální diskriminaci, sociální učení, "problem-solving" či operantní podmiňování) a dále podrobně rozebrány metody jejich testování u "plazů". Následně byly pro přehlednost v rámci parafyletické skupiny "plazů" vymapovány dané kognitivní schopnosti pro jednotlivé čeledi (i konkrétní druhy) na fylogenetický strom. Obecným problémem byl v některých pracích menší počet testovaných jedinců (minimum 1, maximum 559, medián 15) vzhledem k často velkému počtu studovaných faktorů (minimum 1, maximum 14, medián 4) a široké interindividuální variabilitě v kognitivní performanci. Ačkoliv množství prací o kognitivních schopnostech "plazů" v posledních deseti letech stoupá, kvalitativní analýza naznačuje výskyt jednodušších typů kognice. Kvantitativní či fylogenetickou analýzu kognitivních schopností "plazů" zatím znemožňuje malé taxonomické pokrytí a nesjednocená metodika testování. Nyní...The cognitive abilities of "reptiles" have long been a neglected topic compared to research on cognition in two other groups of tetrapods - mammals and birds. Recently, however, studies testing selected aspects of various cognitive abilities in "reptiles" have become quite abundant. In this thesis, the different types of cognitive tasks studied were determined (focusing on numerical abilities, spatial learning, reversal learning, visual discrimination, social learning, "problem-solving" or operant conditioning) and then the methods of testing them in "reptiles" were discussed in detail. Subsequently, within the paraphyletic group "reptiles", the given cognitive abilities for each family (and specific species) were mapped with respect to their phylogeny. A general problem in some studies was the smaller number of subjects tested (minimum 1, maximum 559, median 15) relative to the often great number of factors studied (minimum 1, maximum 14, median 4) and the wide interindividual variability in cognitive performance. Although the amount of work on the cognitive abilities of "reptiles" has been rising over the last decade, qualitative analysis suggests the presence of simpler types of cognition. A quantitative or phylogenetic analysis of "reptilian" cognitive abilities has so far been precluded by low...
Keywords:
"problem-solving" tasks; cognition in "reptiles"; comparative approach; discrimination learning; numerical abilities; operant conditioning; reversal learning; social learning; spatial learning; "problem-solving" úlohy; diskriminační učení; kognice u "plazů"; numerické schopnosti; operantní podmiňování; prostorové učení; reverzní učení; sociální učení; srovnávací přístup
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/181144