Original title:
V procesu
Translated title:
In the process
Authors:
Volková, Markéta ; Velická, Erika (referee) ; Korbička, Pavel (advisor) Document type: Bachelor's theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění Abstract:
[cze][eng]
Má bakalářská práce je objekt, reagující na prostor, jenž ho obklopuje. Poukazuje přitom na rozpor mezi organickou a strohou formou. Ve své práci zhmotňuji abstraktní prožitky pomocí metonymicky vyselektovaných stavebních prvků, související s místy, ve kterých tyto zkušenosti zažívám. Jako extrakce prvků objevujících se v architektuře Jižního Středomoří, se v práci objevuje forma ornamentu, jež je chápaná přeneseným přirovnání k prožitkům z cest na dovolené. Dalším prvkem, představující přenesený prožitek z návratu “do reality” jsou luxfery. Jejich charakter je spjatý s architekturou Střední Evropy. Zkoumám vztah jednotlivých typů staveb, který následně volně rozvíjím. Mé vnímání reality umocňuje poznávání nového s již poznaným. Nechávám objekty reprezentovat a zachycovat tyto dva protichůdné vjemy s důsledky a důrazem na jejich rozdílnost. Přicházím tak ve své práci ke shledání podobnosti mezi geometrickou strohostí, která značí perfekcionismus, a intuitivním rozvíjením ornamentu, které vkládá do objektu téma organičnosti. Důležitým aspektem bakalářské práce je procesualita. Chápu svou práci jako hranici mezi konceptuálním a intuitivním postupem.
My bachelor's thesis is an object responding to the space that surrounds it. It points out the contradiction between organic and austere form. In my work, I materialize abstract experiences through metonymically selected building elements related to the places in which I have these experiences. As an extraction of elements appearing in the architecture of the Southern Mediterranean, a form of ornament appears in the work, which is understood by a figurative comparison to the experience of travelling on holiday. Another element, representing a figurative experience of returning "to reality", are the lux spheres. Their character is linked to the architecture of Central Europe. I explore the relationship between the different types of buildings, which I then freely develop. My perception of reality enhances the recognition of the new with the already known. I let the objects represent and capture these two opposing perceptions with implications and emphasis on their differences. In this way, I come to find in my work a similarity between geometric austerity, which signifies perfectionism, and the intuitive unfolding of ornament, which inserts the theme of organicity into the object. An important aspect of the thesis is processuality. I understand my work as a border between conceptual and intuitive process.
Keywords:
ambiguity; connection; contrast; entropy; growth; Interlacing; intimacy; luminosity; luxfera; metonymy; non-seriousness; ornament; process; rigidity; singularity; symbolism; entropie; intimita; kontrast; luxfera; metonymie; nejasnost; nesériovost; ornament; proces; prolnutí; rigidita; růst; spojení; svébytnost; světelnost; symbolika
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/210541