Original title:
Percepce map žáky základních škol
Translated title:
Pupils' perception of maps
Authors:
Benešová, Eva ; Krajňáková, Lenka (advisor) ; Mísařová, Darina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem percepce map u žáků a jejím hlavním cílem je charakterizovat, jak žáci šestých tříd základních škol vnímají vizuálie, které svou podobou či charakteristikami jsou blízké mapám, případně dle běžně využívaných definic mapami jsou. Teoretická část práce podrobněji vysvětluje pojem mapa v zahraniční i české odborné literatuře, ale také v učebnicích zeměpisu pro šestý ročník základních škol. Důležitou součástí teoretické části je také popis mentálních mapových schémat, které podrobně ve své knize představil americký geograf A. MacEachren. Samotného výzkumu se zúčastnilo 22 respondentů ze tří základních škol. Vybraní žáci se účastnili přibližně patnácti minutového rozhovoru, ve kterém nejprve popsali, co dle nich je mapa, a následně rozhodovali, zda předložené vizuálie jsou, nebo nejsou mapou, a své rozhodnutí zdůvodňovali. Celkem bylo žákům předloženo 15 vizuálií, které byly vybrány na základě předchozího rozboru literatury. Výsledky výzkumu ukázaly, že zvolená učebnice zeměpisu a styl výuky učitele má vliv na to, jak žáci vnímají mapy. Z odpovědí žáků bylo odvozeno několik základních prvků, podle kterých žáci poznávají mapy. Mezi ty nejčastější patří jejich vlastní zkušenost s danou vizuálií a možnost orientace pomocí vizualizace. V závěru je práce doplněna o...The diploma thesis focuses on pupils' map perception and its main objective is to characterize how sixth-grade pupils perceive visuals that resemble maps in their appearance or characteristics, or are defined as maps according to commonly used definitions. The theoretical part of the thesis explains in detail the concept of maps in foreign and Czech literature, but also in geography textbooks for the sixth grade of elementary schools. An important part of the theoretical part is also the description of mental map schemata, which were presented in detail by the American geographer A. MacEachren in his book How Maps Work. A total of 22 respondents from three elementary schools participated in the research. The selected pupils took part in approximately fifteen-minute interviews, in which they first described what they think a map is, and then decided whether the presented visuals were maps or not, providing their reasoning for their decisions. A total of 15 visuals were presented, which were selected based on the previous analysis of the literature. The results of the research showed that the used geography textbook and the teaching style of the teacher influence how pupils perceive maps. Several basic elements according to which pupils recognize maps were derived from their answers. Among the most...
Keywords:
elementary education; map; map schema; perception; textbook; mapa; mapové schéma; percepce; učebnice; základní vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/181019