Original title:
Porozumění pojmům míry u žáků 5. ročníku
Translated title:
Understanding the concepts of measure in 5th grade students
Authors:
Kupková, Tereza ; Jirotková, Darina (advisor) ; Zamboj, Michal (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje zkoumání porozumění pojmům míry u žáků dvou pátých tříd jedné základní školy v menším městě. V první části práce je představen pojem míra v didaktice matematiky, jeho ukotvení v RVP ZV, a dále je pak uvedeno několik pohledů různých autorů na pojmotvorný proces v oblasti míry v geometrii. V závěru první části práce je prozkoumáno zavedení těchto pojmů ve vybraných učebnicích pro 4. ročník ZŠ. Druhá část práce obsahuje výzkum, který má za cíl zjistit, v jaké fázi pojmotvorného procesu míry v geometrii se žáci výzkumného vzorku nachází v listopadu, navrhnout další kroky rozvoje porozumění pojmům obsah a obvod, podle možností realizovat scénář návrhu a na závěr zjistit úroveň porozumění těmto pojmům v březnu. Prostředkem pro zjištění úrovně žákovského porozumění v listopadu je výzkumný test, který je v práci vyhodnocen a na základě jehož výsledků jsou navrženy další kroky. Protože se ukázalo, že žáci mají nedostatky v prvních etapách pojmotvorného procesu a je potřeba se k nim vrátit, jsou navržené kroky v podstatě reedukací. Dále je v práci popsáno, jak byla reedukace realizována, a v poslední části je zkoumána úroveň porozumění pojmům míry v březnu a popsán žákovský posun. Závěrem je zhodnoceno naplnění cílů práce.The diploma thesis is devoted to the investigation of the understanding of the concepts of measure among pupils of two fifth grades of a primary school in a small town. In the first part of the thesis, the concept of measure in the didactics of mathematics is presented, its anchoring in the RVP ZV, and then several views of different authors on the concept-forming process in the field of measure in geometry are presented. At the end of the first part of the thesis, the introduction of these concepts in selected textbooks for the 4th year of elementary school is examined. The second part of the work contains research that aims to find out what phase of the concept- forming process of measure in geometry the students of the research sample are in November, to propose further steps in the development of understanding of the concepts of content and perimeter, to implement the design scenario as possible and, finally, to find out the level of understanding of these concepts in March. The means for determining the level of student understanding in November is a research test, which is evaluated in the work and based on the results of which further steps are proposed. Since it turned out that the students have deficiencies in the first stages of the concept formation process and it is necessary to return...
Keywords:
area of a 2D figure; cognitive process of concepts of measure in 2D; grid paper; measure; perimeter of a 2D figure; míra; obsah 2D obrazce; obvod 2D obrazce; poznávací proces pojmů míry ve 2D; čtverečkovaný papír
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/180396