Název:
Sebehodnocení žáků na prvním stupni základní školy
Překlad názvu:
Self-evaluation of primary school students
Autoři:
Šimková, Nikola ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Zemanová, Blanka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá sebehodnocením žáků na prvním stupni základní školy. Cílem je zjistit, s jakou perspektivou se vybraní učitelé prvního stupně staví k sebehodnocení žáků. Teoretická část vysvětluje pojem hodnocení. Uvádí jeho funkce, formy a typy. Více se zaměřuje na formativní hodnocení a zpětnou vazbu ve vztahu k sebehodnocení. Dále zmiňuje sebepojetí, které se sebehodnocením úzce souvisí. Předkládá jeho definici a vývoj s ohledem na věkové zaměření na první stupeň základní školy. Více se zabývá sebehodnocením žáků. Zaměřuje se na vývoj sebehodnocení jedince, na jeho význam a funkce a podmínky pro jeho rozvoj ve škole. Zmiňuje, na jaké typy se sebehodnocení dělí a jaké metody a techniky lze použít. Na závěr upozorňuje na možná rizika a úskalí sebehodnocení žáků. Praktická část zjišťuje stanovisko, které k sebehodnocení žáků zastávají vybraní učitelé prvního stupně základní školy. Výzkum je realizován pomocí metody pozorování a rozhovoru. Výsledky výzkumu ukazují, že vybraní vyučující prvního stupně základní školy dávají svým žákům prostor pro sebehodnocení za použití různých metod a technik. Děje se tak ale v omezené míře. I přesto jsou si vědomi významu a vlivu sebehodnocení na rozvoj žáka a jeho učení. Mimo jiné jmenují i práci s chybou. Někteří znají rizika hodnocení sebe sama....The thesis deals with the self-evaluation of primary school students. The aim is to find out with what perspective the selected first grade teachers approach pupils' self-assessment. The theoretical part explains the concept of assessment. It lists its functions, forms and types. It focuses more on formative assessment and feedback in relation to self-assessment. It also mentions self-concept, which is closely related to self-assessment. It presents its definition and development with regard to the age focus in the first stage of primary school. It looks more closely at pupils' self-assessment. It focuses on the development of self-evaluation of the individual, its meaning and functions and the conditions for its development in school. It mentions what types of self-assessment are divided into and what methods and techniques can be used. Finally, it highlights the possible risks and pitfalls of pupil self-assessment. The practical part investigates the position taken by selected primary school teachers on pupil self- assessment. The research is carried out using observation and interview methods. The results of the research show that the selected first grade primary school teachers give their pupils space for self-evaluation using different methods and techniques. However, this is done to a limited...
Klíčová slova:
formativní hodnocení; hodnocení; metody sebehodnocení; sebehodnocení; sebepojetí; evaluation; formative assessment; methods of the self-evaluation; self-concept; self-evaluation