Original title:
Řešení slovních úlohy typu nedokončené strategie žáky 2. stupně ZŠ
Translated title:
Solving word problems of the unfinished strategy type by pupils of the secondary school
Authors:
Šinkorová, Jana ; Jirotková, Darina (advisor) ; Slezáková, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce bylo pilotování metodických materiálů vzniklých v rámci projektu TAČR TL03000469 "Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol". Jde zejména o podporu slovních úloh vzájemně propojující matematickou, čtenářskou a jazykovou gramotnost žáků základní školy. Pilotáž byla provedena ve třech třídách 2. stupně základní školy a byly otestovány tři úlohy typu NES - "Myslím si číslo", "Supermarket" a "Narozeninová oslava II". Na základě pracovních listů, dotazníků vyplněných žáky, přepisů zaznamenaných rozhovorů ve skupinách a důkladné analýzy navazující práce jsem došla k závěru, že schopnost úspěšně řešit slovní úlohy není závislá na stáří žáka, ale souvisí s jeho "ochotou" řešit problémy, s jeho schopností čtení s porozuměním, porozuměním vazeb v úloze a numerickou dovedností. Zásadní při práci s úlohami tohoto typu je práce ve skupině, ve které se jednotlivci obohacují vzájemnou diskuzí nad problémem. Jejich komunikace často vede od neporozumění úloze k správnému řešení. Výsledkem práce je popis průběhu realizace metodických doporučení, ukázky analýz žákovských řešení i jejich skupinových diskuzí a několik konkrétních doporučení, ke kterým jsem v pilotáži dospěla. Klíčová slova: nedokončené strategie, strategie řešení slovních úloh, implementace...The aim of the work was to test methodological materials created within the TAČR TL03000469 project "Support of the integration of mathematical, reading and language literacy in primary school pupils". The focus is on promoting word problems that combine mathematical, reading, and language skills in elementary school students. The pilot test was conducted in three 2nd grade elementary school classes, and three NES-type tasks were tested: "I think of a number", "Supermarket", and "Birthday Party II". Based on worksheets, questionnaires completed by the students, transcripts of the recorded group discussion, and a thorough analysis of the follow-up, I have concluded that the ability to successfully solve word tasks does not depend on the age of the student. Rather, it is related to the "readiness" to solve tasks, to the ability to read comprehensibly, to understand the relationships in the task, and to numerical competence. The essential component is cooperative work in a group, where individuals are enriched by discussing the problem together. Their communication often leads from a misunderstanding of the task to a correct solution. The result of the work is the description of methodological recommendations, examples of analyzing solution including their group discussions, and several specific...
Keywords:
metacognition; solving strategies; word problem; metakognice; slovní úloha; řešitelské strategie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/180438