Original title:
Dialog ve výuce
Translated title:
Dialogue in teaching
Authors:
Holzerová, Jana ; Poche Kargerová, Jana (advisor) ; Zemanová, Blanka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce s názvem "Dialog ve výuce" se zabývá dialogickým vyučováním na prvním stupni základní školy. Cílem práce je zmapovat implementaci aspektů metody filozofie pro děti jako dialogické metody do školní praxe a popsat specifika role učitele v tomto procesu. V teoretické části je popsána struktura výukové komunikace, definován dialog a dialogické vyučování a popsány didaktické přístupy a metody využívající dialog ve výuce. Cílem praktické části je zjistit, do jaké míry se učitelům základních škol daří naplňovat zásady dialogického vyučování a identifikovat překážky, které dosažení těchto zásad brání. Pro tyto účely je vytvořen záznamový arch. Dále je cílem zjistit, jaká je role učitele v dialogickém vyučování. Výzkum je vícenásobnou případovou studií a kombinuje metodu přímého pozorování a rozhovorů s učiteli. Zjištění ukazují, že učitelé úspěšně zvládají klást během výuky otevřené otázky vyšší kognitivní náročností, pomocí otázek podporují žáky v delších projevech a vede se jim rozvíjet kritické a tvůrčí myšlení žáků. Avšak méně se jim daří rozvíjet u žáků kooperativní či angažované myšlení a předávat žákům kontrolu nad procesem. Učitelé vnímají svoji roli při dialogickém vyučování jako roli facilitátora, který pouze monitoruje diskusi, ale nezasahuje do jejího obsahu. Tuto roli...This thesis entitled 'Dialogue in teaching' delves into the topic of dialogic teaching at the primary school. The main objective is to assess the implementation of aspects of the philosophy for children method as a dialogical method in school practice. The author places emphasis on the specific role of the teacher in this process. In the theoretical part, the author expounds the structure of teaching communication, defines dialogue and dialogical teaching, and discusses various didactic approaches and methods that incorporate dialogue in teaching, especially the philosophy for children method. The practical part aims to determine the extent to which primary school teachers have been successful in fulfilling the principles of dialogic teaching and to identify the obstacles the achievement of these principles. A checklist is created for this purpose. Furthermore, the aim is to find out what is the role of the teacher in dialogic teaching. The research is a multiple case study and combines the method of direct observation and interviews with teachers. The findings reveal that teachers successfully manage to ask open-ended questions of higher cognitive demand during teaching, use questions to support students in longer speeches, and succeed in developing students' critical and creative thinking....
Keywords:
communication in teaching; dialogic teaching; dialogue; philosophy for children; the role of the facilitator; the role of the teacher; dialog; dialogické vyučování; filozofie pro děti; role facilitátora; role učitele; výuková komunikace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/180476