Original title:
Case Management jako přístup k designu knowledge management systémů používaných CSIRT týmy
Translated title:
The Case Management Approach in the Design of a Knowledge Management System Used by CSIRT Teams
Authors:
Tichý, Dušan ; Milan,, Boháček (referee) ; Sedlák, Petr (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská Abstract:
[eng][cze]
Tématem této práce je využití case management přístupu při designu knowledge management systémů pro IR (skupiny reakce na incidenty) CSIRT týmů. Cílem práce je vysvětlit pojem case management, jak může být aplikován při podpoře rozhodování znalostních pracovníků skupiny reakce na incidenty a jaké benefity přináší toto použití case management přístupu organizaci z hlediska ekonomického a z hlediska znalostního kapitálu. Práce popisuje návrh informačního systému založeného na principech case managementu, návrh transformuje stávající procesy v procesy využívající knowledge management a pokročilou automatizaci. Návrh je demonstrovaný na prototypu, který prezentuje hlavní procesy a kroky znalostního pracovníka při řešení spear-phishing incidentu.
The topic of this thesis is an application of the case management approach when designing knowledge management systems used by the Incident Response part of CSIRT teams. The thesis aims to explain what case management is, how it can be applied to support the work of incident response knowledge workers, and what kind of economic and knowledge management benefits it brings to an organization. The thesis proposes a case management-based information system design that transforms an organization's processes into ones that leverage knowledge management and automation principles to support the expert workers. The transformation is demonstrated on a real-life prototype, presenting the main processes/steps of solving a spear-phishing incident using the described case management system.
Keywords:
Case Management; CSIRT; Incident Response; Knowledge Management; Kybernetická bezpečnost; Case Management; CSIRT; Cyber security; Incident Response; Knowledge Management
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/210504