Original title:
Chování koní při změně prostředí
Translated title:
Behaviour of horses in changing environment
Authors:
PÁNOVÁ, Kateřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Se sportovním využitím koní se zvyšují i požadavky na jejich učenlivost a psychické schopnosti a proto je schopnost přizpůsobit se a učit se velice důležitá. V této studii byla schopnost učit se studována u sedmi koní různého stáří a plemene pomocí tzv. bludišťové metody. Koně řešili celkem pět bludišť, kdy na konci každého bludiště byli odměněni pamlskem. Pátého bludiště se již nezúčastnili 2 koně. Místo toho byl poskytnut jiný, který posloužil jako srovnávací kůň. Zaznamenával se tedy přesný čas a reakce koní (vokalizace, neklidnost,?). Reaktivnost se hodnotila podle stupnice 0 ? nereaktivní, 1 ? velmi málo reaktivní, 2 ? málo reaktivní, 3 ? reaktivní, 4 ? velmi reaktivní. Každá úloha probíhala ve třech za sebou následujících dnech. Mezi úlohami byla 14 denní pauza. U některých jedinců bylo prokázáno, že dochází během jednotlivých úkolů k postupnému učení a zlepšení jejich psychických vlastností. Na druhé straně, někteří jedinci neprokázali schopnost učit se. Z výsledků vyplývá, že schopnost učit se je individuální proces. Čas v bludišti závisí také na rušivých faktorech okolí.With the sport use of horses are increasing demands on their capacity for learning and mental abilities and therefore the ability to adapt and learn is very important. In this study, the ability to learn was studied on seven horses of different age and breed with maze method. Horses dealt with five mazes. At the end of the maze, the horses were rewarded with a treat. Two horses were taken before the end of the study so they have not participated in fifth maze. Instead of them, another horse was provided as a control horse. The exact time and response (vocalization, shyness,...) of each horse was recorded. Reactivity was assessed on the scale 0 ? non-reactive, 1 - very little reactive, 2 - less reactive 3 - reactive, 4 - very reactive. Each task was performed in three consecutive days. There was a 14-day period between each task. There was proven, that some individuals have managed to learn during progress of each task and improved their mental performance. On the other hand, some individuals have not shown the ability to learn. The results show that the ability to learn is an individual process. The time spent in the maze also depends on surrounding disturbing factors.
Keywords:
horses; maze; reactivity; bludiště; koně; schopnost reagovat Citation: PÁNOVÁ, Kateřina. Chování koní při změně prostředí. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Fakulta zemědělská a technologická
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/18536