Original title:
Optimalizace vozového parku s cílem snížení emisí CO2
Translated title:
Fleet optimization to reduce CO2 emissions
Authors:
Kolísek, Josef ; Jandová, Kristýna (referee) ; Bača, Petr (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá problematikou znečišťování ovzduší provozem osobních automobilů. V dnešní době je stále více moderní, a aktuální, téma klimatických změn, ekologie výroby, provozu osobních automobilů a s nimi spojené emise, které vypouštějí do ovzduší. Práce je zaměřena na vyhodnocení příčin vzniku emisí z výfukových plynů a na jejich možné regulace a snížení. V úvodu práce jsou rozděleny typy motorů, podle pohonných hmot a jejich různé výhody a nevýhody. V další části práce je věnována pozornost na zpracování reálných hodnot spotřeby vůči teoretickým hodnotám spotřeb jak hybridních vozů, tak elektromobilů i konvenčních spalovacích motorů. V práci jsou nadále analyzovány časové využití jednotlivých typových automobilů a jejich prostoje v jednotlivých ročních kvartálech a tím pádem zhodnocena efektivnost využití různých automobilů a efektivnost využití baterie v hybridních vozech.
This thesis deals with the issue of air pollution caused by the operation of cars. Nowadays, the topic of climate change, ecology of production, operation of cars and the related emissions they produce into the air is more and more trendy. This thesis focuses on the evaluation of the causes of exhaust emissions and their possible regulation and reduction. In the introduction of the thesis, the types of engines are classified according to their fuel and their various advantages and disadvantages. In the next part of the thesis, the attention is paid to the treatment of the real consumption values against the theoretical consumption values of hybrid cars, electric cars and conventional combustion engines. The thesis continues to analyze the time usage of different types of cars and their downtime in each quarter of the year and in this way evaluates the efficiency of different cars and the efficiency of battery usage in hybrid cars.
Keywords:
Clectromobility; Conventional motor vehicles; Ecology; Emissions; Ekologie; elektromobilita; emise; konvenční motorová vozidla
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/210136