Original title:
Postoje učitelů a žáků ve výuce angličtiny
Translated title:
Teachers' and pupils' attitudes in teaching and learning English
Authors:
FOUKALOVÁ, Tereza Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá postoji učitelů a žáků ve výuce angličtiny na základní škole. Teoretická část se nejprve zaměřuje na objasnění základních pojmů souvisejících s tímto tématem, na postoje utvářející se mezi učitelem a žákem ve školním prostředí a také na faktory, které jejich společnou interakci ovlivňují. Dále se věnuje postavení angličtiny jako cizího jazyka nejen v celosvětovém měřítku, ale i v rámci školního kurikula základních škol. V praktické části se pomocí dotazníku snaží zjistit, jaké postoje ve výuce angličtiny zastávají žáci vybraných českých základních škol. Konkrétně se zaměřuje na postoj k angličtině jako cizímu jazyku, hodině angličtiny, jednotlivým činnostem ve výuce, k učiteli angličtiny a také zjišťuje konkrétní důvody, proč se žáci učí angličtinu. This diploma thesis deals with teachers´ and pupils´ attitudes in teaching English at elementary school. At first, the theoretical part focuses on explanations of main notions related with this theme, on attitudes forming between pupils and teachers in school background and on factors influencing their common interaction. Next, it devotes to the status of English as a foreign language not only in worldwide basis but also within school curriculum at elementary schools. The practical part tries to find out what language attitudes of the chosen pupils there are in teaching English. Principally, it focuses on the attitude towards English as a foreign language, the English lesson, particular activities in English lessons, towards the teacher and it also finds out the pupils´ reasons for learning English.
Keywords:
attitude to a foreign language; educational communication; English language; English teaching; Key words: attitude; language attitude; pupil; questionnaire.; social perception; teacher; anglický jazyk; dotazník.; Klíčová slova: postoj; pedagogická komunikace; postoj k cizímu jazyku; postoj k jazyku; sociální percepce; učitel; výuka angličtiny; žák Citation: FOUKALOVÁ, Tereza. Postoje učitelů a žáků ve výuce angličtiny. České Budějovice, 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/9969