Original title:
Vliv sociálního prostředí na děti s diagnózou ADHD - význam informovanosti rodičů a učitelů
Translated title:
Influence of social environment on children with diagnosis ADHD - significance of foreknowledge of parents and teachers
Authors:
KRATOCHVÍLOVÁ, Martina Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Abstrakt Vliv sociálního prostředí na děti s diagnózou ADHD (význam informovanosti rodičů a učitelů) V současné době diagnostika syndromu ADHD u dítěte představuje pro rodiče, učitele, vrstevníky a celkově pro společnost náročnou zkoušku. Samozřejmě, že i dítěti, kterému je diagnostikován syndrom ADHD, způsobuje řadu problémů při inkluzi do společnosti. Nutností je, aby nejen dítě, rodiče a učitelé, ale i společnost byla dostatečně informována o syndromu ADHD a následně všichni dokázali vytvořit příznivé sociální prostředí, ve kterém je možno ambulantní léčbou velmi pozitivně ovlivnit vývoj dítěte. Tato práce se věnovala problematice vlivu sociálního prostředí na dítě s diagnózou ADHD. Cílem práce bylo zmapování informovanosti rodičů a učitelů o syndromu ADHD. Při zpracování dat byla použita metoda kvantitativního výzkumu pomocí dotazování. Dotazníky byly určeny rodičům dětí studujících na základních školách a učitelům pracujících v základních školách v Jihočeském kraji. Dotazníky byly anonymní, dobrovolné a obsahovaly 30 polootevřených a uzavřených otázek pro rodiče a učitele. K samotnému výzkumu bylo použito 100 ze 100 rozdaných dotazníků pro rodiče a 70 z celkového počtu 75 rozdaných dotazníků pro učitele. Návratnost dotazníků byla vysoká, u rodičů činila 100% a u učitelů 93%. Hypotéza H1 "Rodiče vyhledají pomoc u odborných pracovníků pro děti s příznaky ADHD" se potvrdila. Hypotéza H2 "Učitelé jsou dostatečně informováni o problematice dětí s ADHD" se také potvrdila. Hypotéza H3 "Učitelé dovedou poradit rodičům, jak a kde vyhledat odbornou pomoc" byla výzkumným šetřením také potvrzena. V otázkách týkajících se používání speciálních přístupů k dětem a spolupráce rodičů a učitelů se prokázala dobrá informovanost, ale její minimální využití v praxi. Z výzkumu dále vyplývá, že velkým problémem pro spolupráci je přesvědčení většiny učitelů, že v současné době je syndrom ADHD často vnímán jako omluva pro nevychované dítě. Také většina rodičů je přesvědčena, že učitelé neuplatňují speciální přístupy k dětem s diagnózou ADHD. Zlepšit by se měla edukační činnost v oblasti komplexního přístupu v péči o děti trpící syndromem ADHD, která bude založena na otevřené komunikaci mezi školou a rodiči. Nedílnou součástí bude spolupráce s externími odborníky. Abstract Social Environment Influence on Children with ADHD Diagnosis (Importance of Awareness among Parents and Teachers) ADHD syndrome diagnostics in children represents a demanding trial for parents, teachers, peers and the society in general nowadays. And for a child with ADHD syndrome as well of course, as it causes a lot of problems with inclusion into the society. It is important for parents, teachers but for the society in general to be sufficiently informed on ADHD syndrome and to be able to create favourable environment, in which the child development may be positively affected by outpatient treatment. This thesis deals with the problems of social environment influence on a child with ADHD diagnosis. It was aimed at mapping awareness of ADHD syndrome among parents and teachers. The quantitative research method by means of questioning was applied on the data processing. Questionnaires were distributed among primary school children parents and primary school teachers in South Bohemia. The questionnaires were anonymous, voluntary and contained 30 semi-open and closed questions for parents and teachers. 100 of 100 questionnaires distributed among parents and 70 of 75 questionnaires distributed among teachers were used for the research. The questionnaire return was high, 100% among parents and 93% among teachers. Hypothesis H1 "Parents seek for help of specialists for children with ADHD symptoms" has been confirmed. Hypothesis H2 "Teachers are well informed on ADHD issues"has been confirmed either. Hypothesis H3 "Teachers are able to advise parents where to find specialist assistance" has also been confirmed by the research. The awareness of the issues of applying special approach to children and cooperation between parents and teachers has proven well but its practical application is low. The research also shows that the opinion of most of the teachers, that ADHD syndrome is often perceived as an excuse for an ill-bred child nowadays is a big problem. Most of the parents are also convinced that teachers do not apply special approach to children with ADHD syndrome. Education in the field of complex approach in the care about children suffering from ADHD syndrome based on open communication between school and parents should be improved. Cooperation with external experts will be an integral part.
Keywords:
ADHD; child; education; hyperkinetic disorder; parents; teachers; ADHD; dítě; edukace; hyperkinetická porucha; rodiče; učitelé Citation: KRATOCHVÍLOVÁ, Martina. Vliv sociálního prostředí na děti s diagnózou ADHD - význam informovanosti rodičů a učitelů. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/18121