Original title:
Riziko syndromu vyhoření u učitelek v mateřských školách
Translated title:
The Risk of Burnout syndrome in Pre-School Teachers
Authors:
KUBOVCOVÁ, Eliška Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá syndromem vyhoření u učitelek v mateřských školách. Cílem této bakalářské práce je zjistit, jaké riziko syndromu vyhoření v sobě nese povolání učitelky v mateřské školce. Práce se skládá ze dvou hlavních částí - teoretické a praktické. V teoretické části je popsaná základní charakteristika syndromu vyhoření, jeho historie, projevy, příčiny a také léčba a prevence. Teoretická část práce také obsahuje vymezení profesí, které jsou nejvíce ohroženy rizikem vzniku syndromu vyhoření. Praktická část práce se zabývá kvalitativním výzkumem. Prezentuji zde použitou metodologii, průběh a výsledky provedeného kvalitativního šetření. Sběr dat je realizován prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s učitelkami mateřských škol. Pro analýzu a vyhodnocení dat je využita metoda zakotvené teorie. V závěru práce jsou shrnuty výsledky kvalitativního výzkumu. Na základě výsledků formulovaná teorie by pak měla vést čtenáře, zejména z řad pedagogických a dalších pracovníků, kteří jsou ohroženi zvýšeným rizikem syndromu vyhoření i jejich blízké ke zvýšení povědomí o této aktuální problematice. Měla by podnítit jednotlivce k větší pozornosti a k prevenci tohoto syndromu, nejen u sebe, ale i u ostatních. This bachelor thesis deals with the burnout syndrome among teachers in preschools. The aim of this bachelor thesis is to determine the risks of burnout syndrome associated with the profession of a preschool teacher. The thesis consists of two main parts - theoretical and practical. The theoretical part describes the basic characteristics of burnout syndrome, its history, symptoms, causes, as well as treatment and prevention. The theoretical part of the thesis also includes the definition of professions that are most at risk of developing burnout syndrome. The practical part of the thesis deals with qualitative research. The methodology, process, and results of the qualitative investigation are presented. Data collection is carried out through semi-structured interviews with preschool teachers. The method of grounded theory is used for data analysis and evaluation. In conclusion, the results of the qualitative research are summarized. Based on the formulated theory, this thesis should lead the reader, particularly pedagogical and other professionals who are at increased risk of burnout syndrome and their families, to increase awareness of this current issue. It should encourage individuals to pay more attention and prevent this syndrome, not only in themselves but also in others.
Keywords:
burnout prevention; burnout syndrome; exhaustion; personal life and burnout; preschool education; stress; work-life balance; burnout; osobní život a vyhoření; prevence vyhoření; předškolní pedagogika; rovnováha mezi prací a osobním životem; stres; syndrom vyhoření; vyčerpání Citation: KUBOVCOVÁ, Eliška. Riziko syndromu vyhoření u učitelek v mateřských školách. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/69253