Original title:
Edukace ženy porodní asistentkou v předoperačním období
Translated title:
Education of Women by Midwife in the Preoperative Period
Authors:
TRUXOVÁ, Natálie Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá edukací ženy porodní asistentkou v předoperačním období. Práce je členěna na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou popsány gynekologické operace a jejich dělení, dále rozdělení perioperačního období. Teoretická práce se detailněji zaměřuje na předoperační období, jeho členění, průběh a výkony s ním spojené. V neposlední řadě se teoretická část věnuje samotnému pojmu edukace, edukačnímu procesu, metodám edukace, cílům a vztahem mezi porodní asistentkou a edukovanou ženou. Praktická část bakalářské práce si kladla za cíl zjistit, jak porodní asistentky edukují ženy v předoperačním období. Kvalitativní výzkumné šetření bylo provedeno pomocí anonymních polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumné šetření probíhalo od února do března roku 2023 a bylo realizováno na ošetřovacích jednotkách gynekologie v nemocnici v Českých Budějovicích, Liberci a Jablonci nad Nisou. Výzkumné soubory byly dva. První výzkumný soubor tvořily porodní asistentky, které edukují ženy v předoperačním období, a druhý výzkumný soubor se skládal z žen, jež podstoupily gynekologickou operaci. Rozhovory s informantkami byly pořízeny na základě jejich souhlasu a zůstaly zcela anonymní. Byly vytvářeny jako audiozáznamy. Rozhovory s porodními asistentkami obsahovaly 8 základních otázek a další doplňující podotázky, pro ženy podstupující gynekologický zákrok sestávaly z 10 otázek a dalších doplňujících podotázek. Získaná data byla přepsána a následně analyzována pomocí barvení textu. Pro vyhodnocení dat byly stanoveny hlavní kategorie a podkategorie, které jsou zahrnuty ve výzkumné části bakalářské práce. U prvního výzkumného souboru jsou vytvořeny hlavní kategorie (Edukace, Průběh edukace v předoperačním období), které obsahují podkategorie (Pojem edukace, Sestavení edukačního plánu, Edukace v předoperačním období, Spolupráce žen při edukaci, Zpětná vazba od žen po edukaci). V druhém výzkumném souboru jsou hlavní kategorie (Edukace, Chování žen), které se dále dělí na podkategorie (Průběh edukace, Změna postoje žen po edukaci, Vnímání edukace od porodní asistentky). První výzkumná otázka zjišťovala, jak ženy hodnotí získané znalosti. Informantky Ž2, Ž3, Ž4, Ž5 byly s edukací porodní asistentky velmi spokojené. Získané znalosti zhodnotily jako dostatečné. Informace jim byly sděleny srozumitelně. Informantka Ž1 s edukací porodní asistentky nebyla spokojená. Informantka Ž1 v předoperačním období edukována nebyla, což mělo i negativní vliv na její psychický stav. Pro informantku problém představovala i celková komunikace mezi ní a porodní asistentkou. Druhá výzkumná otázka se zabývala edukací porodních asistentek v předoperačním období. V předoperačním období většina informantek uvedla, že edukují nejdříve o chodu oddělení, jeho vybavení a prostorech. Všechny informantky dále popsaly, jak probíhá jejich edukace v předoperačním období. Edukace u všech porodních asistentek probíhala stejně a zahrnovala všechny potřebné aspekty. Edukace porodních asistentek se týkala informací ohledně výživy, vyprazdňování, hygieny, spánku a premedikace. The bachelor thesis focuses on the education of women by midwife in the preoperative period. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part includes the topic and classification of gynecological surgeries, as well as the division of the perioperative period, with a detailed focus on the preoperative period, its organization, course, and procedures associated with it. Finally, the theoretical part deals with the concept of education, educational methods, goals, and the relationship between the midwife and the educated women. The practical part of the thesis aimed to determine, how midwives educate women in the preoperative period. Qualitative research was conducted using anonymous semi-structured interviews. The research was carried out from February to March 2023 and data was collected from gynecology units in hospitals in České Budějovice, Liberec, and Jablonec nad Nisou. Two research samples were used: the first sample consisted of midwives who educate women in the preoperative period, and the second consisted of women who underwent gynecological surgery. Interviews with the informants were conducted with their expressed consent and were anonymous. The interviews were recorded on audio. The interviews consisted of eight basic questions and additional follow-up questions for midwives, and ten basic questions and additional follow-up questions for women. The acquired data were transcribed and subsequently analyzed using color coding. To evaluate the data, main categories and subcategories were established and included in the research section of the bachelor thesis. The first research sample consists of main categories (Education, Process of Education in the Preoperative Period) that contain subcategories (Importance of Education, Development of an Educational Plan, Education in the Preoperative Period, Women's Cooperation during Education, Feedback from Women after Education). In the second research sample, there are main categories (Education, Behavior of woman), which are further divided into subcategories (Process of Education, Change in Women's Attitude after Education, Perception of Education from the Midwife Assistant). The first research question aimed to investigate how women evaluate the knowledge they acquire. Informants Ž2, Ž3, Ž4, Ž5 were very satisfied with their education as a midwife and considered the acquired knowledge to be sufficient. The information was communicated to them clearly. However, informant Ž1 who received education from a midwife was dissatisfied. Informant Ž1 did not receive education in the preoperative period, which had a negative impact on her mental state. The overall communication between her and the midwife was also problematic. The second research question focused on how midwife educate women in the preoperative period. In the preoperative period, most of informants stated that they first educate about the functioning of the department, its equipment, and spaces. All informants further described how their education in the preoperative period proceeded. The education provided by all midwives was consistent and included all necessary aspects. The education of midwives included information regarding nutrition, elimination, hygiene, sleep, and pre-medication.
Keywords:
Education; gynecological surgery; midwife; preoperative period; woman; Edukace; gynekologická operace; porodní asistentka; předoperační období; žena Citation: TRUXOVÁ, Natálie. Edukace ženy porodní asistentkou v předoperačním období. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/72294