Original title:
Využití audiovizuálních pomůcek při odběru krve u dítěte
Translated title:
The usage of audiovisual aids at taking a blood sample from child
Authors:
BRČÁKOVÁ, Dominika Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce je zaměřena na možnosti využití audiovizuální pomůcky během odběru venózní krve u dětí. Problematika tlumení bolesti by se měla zkoumat, protože je velmi důležité zamezit bolesti, nebo ji alespoň co nejvíce zmírnit. Bolest způsobená během zdravotnického výkonu může být pro dítě traumatizující a ovlivnit tak i jeho postoj k další léčbě. Tato práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou popsaná jednotlivá vývojová období dítěte, charakter a přístupy k odběru venózní krve, edukace, strach, bolest a techniky jejího tlumení a hodnotící škály bolesti. Praktická část obsahuje zpracování výsledků, které byly získány ve výzkumném šetření. Hlavním cílem mé bakalářské práce bylo zjistit, zda využití audiovizuální pomůcky může zmírnit bolest při odběru venózní krve u dítěte. Ve studii byla využita metoda zúčastněného pozorování a zaznamenání výsledků byl využit strukturovaný záznamový arch. Sběr dat proběhl na dětském oddělení jihočeské nemocnice na stanici malých dětí. Celkem bylo pozorováno 30 respondentů, kteří byli rozděleni do 2 skupin. Každá skupina obsahovala 15 respondentů. V 1. skupině probíhal odběr venózní krve běžným způsobem, u 2. skupiny byla během tohoto procesu využita audiovizuální pomůcka, kterou byl tablet s předem vybranými pohádkami. Výběr pohádek byl proveden s ohledem na věk respondentů. Na základě výsledků bylo zjištěno, že audiovizuální pomůcka není plně nápomocná k tlumení bolesti při odběru venózní krve u dětí. Je možné ji využít jako distrakční pomůcku před odběrem venózní krve, kdy se dítě může zabavit během čekání na samotný výkon, ale během v pichu a při bolesti dítě o tuto pomůcku nejeví zájem. Také je důležité zmínit vypozorovaný poznatek, který ukázal, že alespoň náznak zájmu o tuto možnou pomůcku se objevoval u dětí až od 4 let.This bachelor's thesis focuses on the possibilities of using audiovisual aids during venous blood sampling in children. The issue of pain management should be studied because it is very important to prevent or at least minimize pain. Pain caused during medical procedures can be traumatizing for a child and can also affect their attitude towards further treatment. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part describes the different developmental periods of a child, the character and approaches to venous blood sampling, education, fear, pain, pain management techniques, and pain assessment scales. The practical part contains the results obtained from the research study. The main objective of this thesis was to determine whether the use of audiovisual aids can reduce pain during venous blood sampling in children. The study used the method of participant observation, and the results were recorded using a structured recording form. Data collection took place at the pediatric department of a hospital in South Bohemia. A total of 30 respondents were observed and divided into 2 groups, with each group containing 15 respondents. In the first group, venous blood sampling was performed in the usual way, while in the second group, an audiovisual aid, a tablet with pre-selected fairy tales, was used during the procedure. The selection of fairy tales was based on the age of the respondents. Based on the results, it was found that the audiovisual aid is not fully helpful in reducing pain during venous blood sampling in children. It can be used as a distraction tool before venous blood sampling, as it can entertain the child while waiting for the procedure. However, during the actual blood draw and pain, the child did not show much interest in the aid. It is also important to note that the observed interest in this potential aid was only apparent in children aged four and older.
Keywords:
audio-visual aid; Collection of venous blood in children; fear; nursing care; pain; pain relief; pain scales; audiovizuální pomůcka; bolest; Odběr venózní krve u dětí; ošetřovatelská péče; strach; tlumení bolesti; škály bolesti Citation: BRČÁKOVÁ, Dominika. Využití audiovizuálních pomůcek při odběru krve u dítěte. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/72169