Original title:
Didaktické uplatnění konceptu STEM ve výuce na 2. stupni ZŠ na příkladu praktické výuky
Translated title:
Didactical use of the STEM concept in lower secondary school lessons, with the example of teaching practice
Authors:
KIŠ, Dominik Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Moderní doba se vyznačuje stále se měnícími podmínkami a je potřeba, aby na tyto změny reagovalo také vzdělávání formou nových vzdělávacích metod a konceptů. Tato diplomová práce se zabývá vzděláváním s využitím konceptu STEM v praktické výuce na základních školách. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na koncept STEM ve vzdělávání, jeho metodám, principům a dále je zde věnována pozornost reflexím a sebereflexi výuky z pohledu učitele i žáků. Praktická část obsahuje vytvořené výukové aktivity, ve kterých je realizován koncept STEM v rámci praktické výuky pro 2. stupeň základních škol. Hodnocení aktivit je provedeno reflexí od přihlížejících učitelů z praxe, žáků i od autora samotného. Součástí praktické části je podrobný pohled na učitelské schopnosti autora a jeho připravenost na budoucí roli v podobě učitele zeměpisu.Since constantly changing conditions are typical for the modern age, it is necessary for the education system to react to it with the form of new educational methods and concepts. This diploma thesis deals with the usage of STEM concept in real lower secondary school lessons. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part focuses on the STEM concept in education, its methods, principles, and it further pays attention to teacher's and pupils' reflection and self-reflection of school lessons. The practical part contains created educational activities, in which the STEM concept in lower secondary school education is implemented. Evaluation of the activities is done through reflections of onlooking teachers and pupils from the teaching practice, and also of the author himself. Further, the practical part includes detailed view of the authors teaching skills and the way he is ready for the future role of geography teacher.
Keywords:
educational activities; Geo4Tea; integrated teaching practice; reflection; STEM; Geo4Tea; integrovaná praktická výuka; reflexe; STEM; výukové aktivity Citation: KIŠ, Dominik. Didaktické uplatnění konceptu STEM ve výuce na 2. stupni ZŠ na příkladu praktické výuky. České Budějovice, 2023. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/72146