Original title:
Rozvoj lexikálně-sémantické roviny řeči u dětí předškolního věku s narušenou komunikační schopností
Translated title:
Disordered of lexical semantic level of speech in preschool children with disrupted communication ability
Authors:
ŠTEMBERKOVÁ, Lucie Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na rozvoj lexikálně-sémantické roviny řeči u dětí předškolního věku s narušenou komunikační schopností. Práce je rozdělena na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části je vymezena charakteristika dítěte předškolního věku, ontogenetický vývoj řeči, narušená komunikační schopnost se zaměřením na vývojovou dysfázii a dyslalii. Dále je zde charakteristika jednotlivých jazykových rovin s důrazem na lexikálně-sémantickou rovinu, u které je popsán její vývoj, diagnostika, možnosti jejího rozvoje a pomůcky. Cílem praktické části je vytvoření souboru metodických listů pro děti s narušenou komunikační schopností a jeho následným ověřením v praxi při práci s vybraným výzkumným vzorkem. Výzkumné šetření je zpracováno na základě zúčastněného pozorování, rozhovoru, analýzy osobních dokumentů a analýzy získaných dat. Výsledky výzkumného šetření jsou interpretovány formou případových studií.The bachelor thesis focuses on the disordered of lexical semantic level of speech in preschool children with disrupted communication ability. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part describes the characteristic of the preschool child, ontogenetic development speech, disrupted communication ability with a focus on the developmental dysphasia and dyslalia. Moreover the theoretical part characterizes the individual language levels of speech with an emphasis on the lexical semantic level of speech, which is described terms of its evolutin, diagnostics, possibilities of its development and aids. The aim of the practical part is to create set of methodical sheets for children with dicrupted communication ability and its verify in practise in working with the selected research sample. The research is based on the observation, interview, analysis of the personal documents and analysis of the collecting data. The results od the research are interpreted in the form of case studies.
Keywords:
active and passive vocabulary; disrupted communication ability; exical semanctic level of speech; preschool child; speech; aktivní a pasivní slovní zásoba; dítě předškolního věku; lexikálně-sémantická rovina; narušená komunikační schopnost; řeč Citation: ŠTEMBERKOVÁ, Lucie. Rozvoj lexikálně-sémantické roviny řeči u dětí předškolního věku s narušenou komunikační schopností. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/68829