Original title:
Připravenost učitelů na dítě/žáka s chronickým onemocněním v rámci inkluzivního vzdělávání
Translated title:
Teachers' preparedness to educate children/pupils with chronic diseases in the context of inclusive education
Authors:
BASTLOVÁ, Veronika Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce zpracovává téma Připravenosti učitelů na dítě/žáka s chronickým onemocněním v rámci inkluzivního vzdělávání. Teoretická část obsahuje tři kapitoly, kde jsou v první kapitole charakterizována vývojová specifika dítěte v předškolním a mladším školním věku. Následují kapitola řeší obecnou problematiku a charakteristiku chronických onemocnění. Vyzdvižena jsou jednotlivá chronická onemocnění, konkrétně alergická onemocnění, celiakie, diabetes 1. typu a epilepsie. Poslední kapitola teoretické části je zaměřena na vymezení inkluzivního vzdělávání. Je zde popsán i přístup společnosti ke zdravotně znevýhodněným v historickém kontextu, a zmíněno je také legislativní vymezení inkluzivního vzdělávání. Poslední zmíněnou problematikou je dítě s chronickým onemocněním v procesu inkluzivního vzdělávání. Pro výzkumnou část byla využita metoda kvantitativní, konkrétně dotazníkové šetření. Cílem výzkumu je zjistit, zda jsou učitelé dostatečně obeznámeni s problematikou chronických onemocnění, odkud tyto informace získávají a jaká je spolupráce a informovanost pedagogů o nemoci dítěte ze strany rodičů.This bachelor's thesis deals with the topic of Teachers' reddines for a children/pupils suffering from a chronic disease within the inclusive education. The theoretical part of the thesis contains three chapters, the first chapter sheds light on characterization of developmental specifics of a child in preschool and younger school age. The two following chapters deal with general issues and characteristics of chronic diseases. Individual chronic diseases are highlighted, namely any allergic diseases, celiac disease, type 1 diabetes and epilepsy. The last chapter of the theoretical part is focused on the definition of inclusive education. The society's stance to the disabled in a historical context is described here, and the legislative definition of inclusive education is also mentioned. The last issue mentioned is a child with a chronic disease in the process of inclusive education. A quantitative method was used for the research part of the thesis, namelly an online questionnaire survey. The main goals of the research are to find out whether teachers are sufficiently familiar with the issues of chronic diseases, which sources do they use to get information from, and how successfully do parents bring awareness and cooperate with teacher about their child's illness.
Keywords:
child; chronic disease; inclusive education; pupil; teacher's readiness; chronické onemocnění; dítě; inkluzivní vzdělávání; připravenost učitelů; žák Citation: BASTLOVÁ, Veronika. Připravenost učitelů na dítě/žáka s chronickým onemocněním v rámci inkluzivního vzdělávání. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/68755