Original title:
Rozvoj pohybových dovedností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku
Translated title:
Developing motion skills of children with visual impairment in pre-school age
Authors:
BILÁ, Simona Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na rozvoj pohybových dovedností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. Uplatnění práce bude zejména u pedagogických pracovníků mateřských škol hlavního vzdělávacího proudu při inkluzivním vzdělání předškoláků se zrakovým postižením. Cílem této práce je sestavit edukační program pohybových aktivit. Aktivity mají za úkol rozvíjet oslabené pohybové dovednosti dítěte, které vznikají důsledkem zrakového postižení. Pro naplnění cílů bude zvolena kvalitativní strategie. Práce se skládá ze dvou částí - části teoretické a praktické. V teoretické části je představena terminologie spjatá k problematice zrakového postižení. Nalezneme zde klasifikaci jednotlivých zrakových vad, nejčastější zrakové vady v předškolním věku a obecná specifika vývoje dítěte se zrakovým postižením. Dále je zde objasněna problematika pohybu těchto dětí a zejména význam pohybových aktivit pro děti se zrakovým postižením. Poslední kapitola teoretické části je věnovaná možnostem předškolního vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praktická část bakalářské práce obsahuje návrh edukačního programu pohybových aktivit. Tyto aktivity mohou posloužit pedagogům hlavního vzdělávacího proudu mateřských škol v případě, že jim je do třídy integrováno dítě se zmíněným postižením. Aktivity mají ale své využití i u intaktních dětí v mateřských školách i v domácím prostředí. Pohybové aktivity jsou v edukačním programu zaměřeny především na rozvoj chůze a stability těla. U každé aktivity je uvedena motivace, podrobný popis činnosti s fotodokumentací a případně zvolené pomůcky pro danou aktivitu. This bachelor thesis is focusing on developing motion skills of children with visual impairment in pre-school age. Use of this thesis will be especially by educational staff at a mainstream educational kindergarten in the inclusive education of preschoolers with visual impairment. The aim of this thesis is to build an educational programme of motion activities. Activities are tasked with developing a childrens weakened motion skills due to visual impairment. A qualitative strategy was chosen to reach this aim. The thesis is divided in two parts - theoretical and practical. The theoretical part deals with the definition of term visual impairment, the classification of individual visual defects, also the most common visual defects in preschool age and the general specifics of the development od child with visual impairment. In theoretical part is also the issue of the movement and, in particular, the importance of the motion activities for children with visual impairtment. The last chapter of the theoretical part is devoted to the possibilities of preschool education for children with visual impairment. The practical part includes a suggestion of an educational programme motion activities which can serve the teachers and the educational staff of the mainstream educational kindergartens. They can use it as an inspiration if there is a child with visual impartment integrated into their clasrooms. The activities can be also used for intact children in kindergardens or at home with parents. In this educational programme are motion activities mainly aimed at developing walking and stability of the body. For each akcivity there is a motivation of the children, detailed description of the activity with photo documentation and also specific aids if they are required to the activity.
Keywords:
developing of motion skills; motion activities; preschool education; visual impairment; pohybové aktivity; předškolní vzdělávání; rozvoj pohybových dovedností; zrakové postižení Citation: BILÁ, Simona. Rozvoj pohybových dovedností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/68661