Original title:
Výtvarný projev u dětí s mentálním postižením v předškolním věku
Translated title:
Artistic expression in children with mental disabilities in preschool age
Authors:
MYNAŘÍKOVÁ, Natálie Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na výtvarný projev u dětí předškolního věku s mentálním postižením. Cílem bakalářské práce je pozorovat děti v průběhu necelého roku při kreslení, zaznamenat jejich projevy chování při kresebném projevu a následně zhodnotit jejich výtvarný projev. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část je členěna na čtyři kapitoly. První kapitola se zabývá kresbou, čím je pro děti důležitá, jakou funkci pro děti má a jaký význam mají v kresbě barvy. Dále jak se kresba vyvíjí a jaký úchop kreslícího náčiní je pro dítě správný. Ve druhé kapitole je popsána charakteristika dítěte v předškolním věku. Zaměřuje se zejména na jemnou a hrubou motoriku, lateralitu, myšlení a emoční vývoj dětí. Třetí kapitola představuje problematiku mentální retardace, a to její klasifikaci, etiologii a vzdělání dětí s mentální retardací v předškolním věku. Čtvrtá kapitola se věnuje kresbě dětí s mentální retardací. V praktické části jsou představeny a kvalitativně hodnoceny jednotlivé kresby grafických typů - postavy, domu a stromu.The bachelor's thesis is focused on the artistic expression of children of preschool age with mental disabilities. The aim of the bachelor's thesis is to observe children during the course of less than a year while drawing, to record their behavior during drawing and then to evaluate their artistic expression. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part is divided into four chapters. The first chapter deals with drawing, what it is important for children, what function it has for children and what is the importance of colors in drawing. Furthermore, how the drawing develops and which grip of the drawing utensil is correct for the child. The second chapter describes the characteristics of a child in preschool age. It focuses mainly on fine and gross motor skills, laterality, thinking and emotional development of children. The third chapter presents the issue of mental retardation, namely its classification, etiology and education of children with mental retardation in preschool age. The fourth chapter is devoted to the drawing of children with mental retardation. In the practical part, individual drawings of graphic types - figure, house and tree - are presented and qualitatively evaluated.
Keywords:
artistic expression; drawing; mental disabilities; mental retardation; preschool child; dítě v předškolním věku; kresba; mentální postižení; mentální retardace; výtvarný projev Citation: MYNAŘÍKOVÁ, Natálie. Výtvarný projev u dětí s mentálním postižením v předškolním věku. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/68439