Original title:
Improvizované pomůcky při výuce fyziky
Translated title:
Improvised tools in physics teaching
Authors:
FIDLER, Ondřej Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá metodami práce s žáky za pomoci improvizovaných pokusů. Na začátku práce jsou uvedena teoretická východiska výuky fyziky s pomůckami. Tato východiska jsou následně ověřena žáky ve školní praxi na konkrétních pokusech. Tyto pokusy jsou zařazené v praktické části, kde jdou doplněny audiovizuální dokumentací, detailním rozborem a závěrečnou sebereflexí k pokusu. Výsledky těchto pokusů a použitých metod jsou zpracovány v závěru. Práce je doplněna o dotazníkové šetření zaměřené na přístup učitele k výuce fyziky a na využití improvizovaných pomůcek před, během a po distanční výuce v době epidemie Covidu-19.The thesis deals with methods of working with pupils using improvised experiments. At the beginning of the thesis, the theoretical background of teaching physics with teaching aids is presented. These theoretical principles are then tested by pupils in school practice with specific experiments. These experiments are included in the practical part, which is complemented by audiovisual documentation, detailed analysis and final self-reflection on the experiment. The conclusion discusses the results of these experiments and the methods used. Additionally, a questionnaire survey focused on the teacher's approach to physics teaching and the use of improvised aids before, during and after distance learning during the Covid-19 epidemic complements the thesis.
Keywords:
demonstration experiment; didactics; distance learning.; frontal experiment; motivation; Physics; project; project-based learning; demonstrační pokus; didaktika; distanční výuka.; frontální pokus; Fyzika; motivace; projekt; projektová výuka Citation: FIDLER, Ondřej. Improvizované pomůcky při výuce fyziky. České Budějovice, 2023. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/62063