Original title:
Přístup prvostupňového učitele k dítěti s narušeným vývojem řeči
Translated title:
Developmental language disorder from an elementary school teacher's perspective
Authors:
TRUHLÁŘOVÁ, Eliška Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou narušeného vývoje řeči (dále NVŘ) u žáků na prvním stupni ZŠ z pohledu učitele. Je rozdělená na část teoretickou a praktickou. Teoretická část nahlíží do problematiky NVŘ na základních školách. Zabývá se terminologií a NVŘ v širším slova smyslu. Soustředí se na vývojovou dysfázii u žáků, s nimiž se prvostupňový učitel při výuce dostává do styku. Praktická část je postavena na kvalitativních analýzách polostrukturovaných rozhovorů s učiteli prvního stupně základních škol a odborníkem z SPC. Nastiňuje, jak vypadá přístup prvostupňových učitelů v praxi, jaké jsou v této oblasti reálné možnosti. Na svém konci praktická část vypovídá, zda se pedagogická realita shoduje nebo rozchází s odbornými doporučeními a jak tedy ideálně přistupovat k dítěti s NVŘ na prvním stupni ZŠ. The diploma thesis deals with topic of developmental language disorder (DLD) in pupils at primary school from the teacher's point of view. The diploma thesis is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part looks at the issue of DLD in primary schools. The theoretical part deals with terminology and DLD in the broader meaning of the word. It focuses on DLD in pupils with whom the primary teacher comes into contact during their praxis. The practical part is based on qualitative analysis of semi-structured interviews with primary school teachers and a specialist from the Centre for Special Pedagogical Support. It outlines what the approach of primary school teachers looks like in practice, what are the real possibilities in this area. At the end, the practical part informs whether the educational reality matches or diverges from the professional recommendations and how to ideally approach a child with DLD in primary school.
Keywords:
a child at primary school; developmental dysphasia; developmental language disorder; teacher and child with developmental dysphasia; dítě na 1. stupni ZŠ; narušený vývoj řeči; učitel a dítě s vývojovou dysfázií; vývojová dysfázie Citation: TRUHLÁŘOVÁ, Eliška. Přístup prvostupňového učitele k dítěti s narušeným vývojem řeči. České Budějovice, 2023. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/66717